söndag 5 februari 2012

Morotsmuffins före eller efter träningen. Eller i skidbacken.

Nyttigt och gott mellanmål

Jag tycker det är svårt att hitta bra mellanmål som både är goda och ändå inte så onyttiga. Vare sig man ska eller har tränat, eller bara vill ha något gott till sin kaffekopp. Och nu när det är svinkallt ute behöver man verkligen värma sig med lite goda fikor. Särskilt om man trotsar kylan och går ut, för det är fantastiskt fina dagar med snö och sol.

De här muffinsen är INTE en variant av en morotskaka, utan något helt annat.

Istället för smör har man kesella i smeten, och det är både rågsikt och vetegroddar i smeten som ger en massa fibrer.

I receptet står det att man ska ha 1 dl socker i, men jag bytte ut det mot ca 3/4 dl rårörsocker istället vilket gör muffinsen ännu mindre söta. Och så ökade jag på mängden rivna morötter istället.

Jag toppade mina muffins med nyttiga pumpakärnor, som är rika på både nyttiga antioxidanter, mineraler och protein.

Gott och nyttigt, ett perfekt mellanmål före eller efter ett träningspass. Eller som fika i skidbacken (vet inte riktigt om man kan kalla det för "skidbacke" om man tittar på fotot längre ner...). Vi hade med dessa goda muffins när vi var ute och åkte pulka med Svea, vilket hon älskade (då syftar jag framförallt på pulkaåkningen, men hon gillade även muffinsen).

Morotsmuffins
3 ägg
1 dl socker
1 burk kesella (10%)
3 3/4 rågsikt
1 dl vetegroddar
2 tsk bakpulver
1 tsk malen ingefära
1 krm salt
3 dl rivna morötter
pumpa- eller solroskärnor

Gör så här
Sätt ugnen på 225 grader. Vispa ägg och socker poröst med elvisp. Vispa ner 1 burk kesella.

Blanda rågsikt, vetegroddar, bakpulver, kanel, ingefära och salt i en bunke. Rör ner detta i äggsmeten. Blanda därefter ner de rivna morötterna.

Smörj en muffinsplåt med lite rapsolja. Fördela smeten och toppa varje muffins med pumpa- eller solroskärnor. Ställ in i mitten av ugnen ca 20 min.

Låt svalna helt. Skär runt varje muffins försiktigt så de lossnar och lyft försiktigt upp dom.

En mycket nöjd Svea i "skidbacken".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar