måndag 30 januari 2012

En annorlunda variant med lasagneplattor

Lite annorlunda pastarätt med god sallad
Ibland måste man bara prova lite nya recept. Det är så lätt att köra fast i sin gamla vanliga, som man vet alltid funkar. Hittade detta recept på pastastubbar som lät annorlunda. Och de blev väldigt goda!
Lite pill i början, innan man kom på hur man skulle få de förbaskade stubbarna att stå stadigt och inte "gå upp", men när man väl kom på knepet gick det väldigt smidigt.

Jag använde mig av färdig pastasås med basilikasmak, men givetvis blir det säkerligen ändå godare om man gör sin egen pastasås. Något jag ska lägga till nästa gång i rullarna är färsk basilika, då tror jag de kan bli en riktig höjdare. Prova själv!

Skink- och zuccinistubbar
200g naturell färskost
200g rökt skinka
1 zuccini
12 färska lasagneplattor
1 burk färdig pastasås
2 dl riven ost

Gör så här
Sätt ugnen på 225 grader. Fördela 200 g naturell färskost på lasagneplattorna. Lägg därefter på en skiva rökt skinka på varje platta. Skär zuccinin i tunna skivor och lägg på ca 3 st bitar / lasagneplatta.

Rulla ihop på längen och skär i tre bitar. Blanda en burk färdig pastasås (eller gör din egen!) med 1 dl vatten. Bred hälften i botten av en smord ungssäker form. Ställ dit pastastubbarna och häll på resten av såsen. Strö över 2 dl riven ost.

Ställ mitt i ugnen ca 20 minuter. Servera gärna med en sallad till.


Pastastubbarna i pastasåsen...

...på med riven ost och gratinera i ugnen...

...så blir resultatet så här gott :)
Svea åt, som vanligt, på sitt eget lilla sätt...

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar