söndag 30 maj 2010

Söndagsmiddag!

Idag blev det lasagne till middag. Kunde inte bestämma mig om jag skulle göra den vegetariska på sid 24, eller en vanlig traditionell med köttfärsfyllning från sid 26, så det fick bli en variant av båda delar!

Jag varvade köttfärslager med keso/spenat istället för ostsåsen. Blev riktigt gott!

Köttfärssåsen är väldigt smidig, då du kokar köttfärsen istället för att steka den. Då spar du både ett moment extra att göra, och du spar in på fettet. I receptet står det att man ska ha en riven morot i, men jag har alltid i fler morötter. Tycker det blir saftigare då.

Innan jag la i lasagneplattorna förkokade jag dom lite, vilket gjorde det lättare att klippa till formen på plattorna så de passade gratängformen, och förkortar tiden i ugnen.

Jag avslutade med ett lager med keso/spenat och överst strödde jag riven ost. Hade tänkt mig att lasagnen skulle ha en härligt gyllenbrun färg när den var färdig…men så är tydligen icke fallen när man gratinerar i gasugn… Men gott blev det J

Efterrätten blev en ostkaka gjord på keso, med hallon/blåbärsblandning och på toppen en kesoklick. Kan ju gärna ha en klick vispad grädde, men hade ingen sådan hemma. Mums!

Köttfärssås
400g köttfärs
1 paket krossade tomater
1 finhackad gul lök
1 vitlöksklyfta
1 msk kinesisk soja
2 msk tomatpuré
1 riven morot
1 tsk oregano
Salt, peppar

Koka upp krossad tomat, hackad gul lök, pressad vitlök, soja och tomatpuré. Tillsätt lite färs i taget under omrörning, låt det koka upp emellan. Blanda i riven morot. Låt såsen koka i 10 min. Smaka av med kryddor och låt gärna såsen stå och puttra ett tag.

Keso/spenatröra
500 g keso
250 g hackad spenat
Muskotnöt
Salt, peppar

Riven ost
Lasagneplattor

Sätt ugnen på 225 grader. Varva lasagneplattorna med köttfärs och keso/spenatröran i en ugnssäker form. Jag började med köttfärs, sen plattor, därefter keso/spenat osv. Avsluta med riven ost på toppen. Grädda i nedre delen av ugnen ca 40 min.

Ostkaka av keso
500 g keso
3 ägg
½ dl socker
½ dl vetemjöl
3 dl mjölk
Ev 1 dl solroskärnor

Tillbehör
Hallon/blåbär
Grädde, glass eller keso

Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg och socker. Blanda i mjöl, mjölk, keso och eventuellt solroskärnorna. Häll smeten i en smord, ugnssäker form och grädda kakan i mitten av ugnen ca en timme.

Tina bären om de är frysta

Servera ostkakan ljummen med bär och exempelvis keso!












6 kommentarer:

  1. Ja, det blev riktigt gott! Och en massa lasagne över, så nu blir det lasagnelunch idag :)

    SvaraRadera
  2. Riktigt gott! Och lasagne är så bra "matlådemat" - kanonbra "allt-i-ett-variant". Vilka lasagneplattor valde du? Vita el gröna, fina el grova??
    Gasspis verkar inte vara en hit...... finns det ingen övervärme i ugnen??

    Lena

    SvaraRadera
  3. Jag valde vanliga vita, fina lasagneplattor. Men man kan ju gärna experimentera med gröna spenatplattor eller lite grövre, låt fantasin flöda!

    Nä, gasspis är ingen hit när man vill få färg på ovansidan... Jag har dock pratat med fastighetsägaren och de ska bytas ut till vanliga ugnar i höst. Jag är först i kön till att få en ny! Puh!

    SvaraRadera
  4. Mmmmm, tänk att Lasagne är en hit i ALLA åldrar. Om man gör en traditionell till tonåringar så kan man hetta till den lite med Sambal Oelek och liiiiite mer vitlök. Dessutom kan man "toppa" med att smula fetaost på istället för vanlig ost.

    Sen måste jag fråga, jag har mer eller mindre slutat att pressa vitlök utan finhackar den alltid för jag har fått för mig att det blir mer smak....är det ngn skillnad eller är det ren inbillning??

    SvaraRadera
  5. En bra fråga angående vitlöken!Jag har hört mig för lite, och kommit fram till följande:
    Pressad vitlök blir starkare och skarpare i smaken än fint hackad (känns speciellt i kalla rätter, dressingar etc).
    Pressar man vitlöken pressar man nämligen ut saften ur den. I varma rätter brukar den skillnaden inte bli så stor.

    Ett tips är att låta hackad vitlök koka med ganska länge, medan pressad vitlök räcker att man tillsätter mot slutet. Det har naturligtvis också betydelse för smaken.

    Hoppas du blev lite klokare!

    SvaraRadera