onsdag 25 augusti 2010

Pannkaksrulle med köttfärsfräs


Pannkaksrullen på sidan 36 blev riktigt fin! Var dock lite väl positiv när jag trodde att jag skulle hinna baka picnic gifflar också... Får nog spara det till en annan dag. Men att både storhandla och laga pannkaksrulle känns som en bra start. Lärde mig dock att man ska amma INNAN man går iväg för att storhandla, om man inte vill sitta genomsvettig på Ica Maxis toa och göra det... Nästa gång kommer jag vara expert på att storhansla med bebis och barnvagn.

 Eftersom det enligt receptet ska vara 5 dl strimlad vitkål, och man ska försöka undvika kål när man ammar (fick jag erfara efter att ha ätit kålpudding en dag. Svea var inte helt nöjd...) så hoppade jag över vitkålen och tog i 5 dl extra rivna morötter i köttfärsfräset istället.

Att ha kardemumma i köttfärs var nytt för mig, och det var överraskande gott.

Än en gång svor jag över min gasugn, då pannkakan blev klar på undersidan men inte fick samma fina färg på ovansidan. Fast denna gång kunde man gömma det med att ha den "fula" sidan inåt.

Det som var lite klurigt var att rulla ihop pannkakan då man smetat ut köttfärsfräset. Skulle nog väntat lite till så pannkakan hann svalna lite, så hade jag inte bränt mina fingrar lika mycket...

Jag serverade min pannkaksrulle med rivna morötter och en klick matlagningsyoghurt. En mycket bra kombination!

Pannkaksrulle med köttfärsfräs

Pannkaksrulle
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
½ tsk salt
6 dl mjölk
3 ägg

Fyllning
300 g nötfärs el blandfärs
1 gul lök
2 morötter
300 g vitkål (= 5 dl strimlad)
1-2 msk matfett
2 vitlöksklyftor
1 krm svartpeppar
1 krm malen kardemumma
1 msk senap
1 krm kinesisk soja
Salt, peppar

Till gratinering
2 dl riven ost

Gör så här
Sätt ugnen på 200°C.

Blanda mjöl, bakpulver och salt i en skål. Tillsätt hälften av mjölken och vispa till en jämn smet. Vispa i resten av mjölken samt äggen.

Häll smeten i en bakpappersklädd långpanna och grädda i 20-25 min.

Stjälp upp den färdiga pannkakan på smörpapper. Låt svalna något.Skala lök och morötter. Finhacka löken och grovriv morötterna. Finstrimla vitkålen.

Bryn matfett i en gryta. Stek köttfärsen under omrörning. Tillsätt lök, morötter, vitkål och kryddor. Låt fräsa några min.

Smaka av med peppar och salt. Färgsätt med lite soja.

Klicka ut kött- och grönsaksfräs över pannkakan och bred ut ett jämnt lager. Rulla ihop pannkakan från långsidan. Strö över lite riven ost och gratinera ca 5 min.

OBS! Om du smörjer bakplåtspappret lossnar pannkakan lätt.


Bred ut köttf'ärsfräset över pannkakan...













...strö på riven ost...

...och gratinera i ca 5-10 min.

1 kommentar: