fredag 13 augusti 2010

Papardelle med blandad svamp, mozarella och rabarberpaj till efterrätt!

Min matlagning har inte riktigt kommit igång än... Det är en annan som stjäl min uppmärksamhet nu. Plötsligt är det inte riktigt lika lätt att bara gå iväg och handla för att laga till något. Helt plötsligt måste man planera sin tid på ett helt annat sätt. Så jag passar på att bli bjuden så mycket jag kan :) Och sen blir det en hel del take away också. Vilket det givetvis kommer bli ändring på. Snart.

Min kompis Fabian har ett nytt företag som heter Kocken och jag, där han och hans kompanjon Johan erbjuder hemleverans av matvaror, både veckokassar och helgkassar.

Man kan även hyra hem sin egen kock om man vill skämma bort nära och kära eller vid speciella tillfällen. Gå gärna in på deras hemsida och kika, http://www.kockenochjag.se/

Jag tyckte givetvis detta lät väldigt intressant och bad Fabian laga en av de rätter som Kocken och jag erbjuder. Jag blev bjuden på en ljuvlig Papardelle med blandad svamp och mozzarella samt en grönsallad till detta. Middagen avslutades med hembakad rabarberpaj och vaniljsås. Kan rekommenderas starkt!

Papardelle med blandad svamp och mozzarella
2 portioner

Till pastasåsen
250 g blandad svamp
1 knippe bladpersilja
1 vitlök
125 g mozzarella
40 g riven parmesan
1 citron
1 burk creme fraiche
smör
olivolja
salt, peppar

250 g papardelle

Sallad
1 huvud sallad
olivolja
vinäger
salt, peppar

Gör så här
Koka upp vatten till pastan. Tärna svampen i lagom stora bitar. Grovhacka vitlöken, persiljan och persiljestjälkarna var för sig.

Koka pastan al dente i lättsaltat vatten.

Värm olivolja och smör i en stekpanna. Lägg i persiljan, vitlöken och svampen. Tillsätt salt och peppar. Rör om oavbrutet i ca 5 min.

Riv parmesanen och dela mozzarellan i mindre bitar samt riv citronskalet.

När pastan är färdig, spar några dl av det varma vattnet. Häll av pastan i ett durkslag. Lägg i pastan i stekpannan med persiljan, vitlöken och svampen. Strö över nästan all parmesan och rör ordentligt!

Tillsätt 2 msk creme fraiche tillsammans med mozzarellan, citronskalet och 2 dl av det heta vattnet som du sparat. Pressa i några droppar citron och rör om. Om såsen är för tjock så tillsätt mer av det varma vattnet.

Blanda salladen med olivolja, vinäger, salt och peppar.

Lägg upp pastarätten på en tallrik, strö över resten av parmesanen och persiljan och servera med salladen.

Delicious!


Rabarbersmulpaj med vaniljsås

Ingredienser 
500 g rabarber

1/2 msk potatismjöl
1 tsk malen kanel
4 msk strösocker
2 1/2 dl vaniljsås

Deg:
1 1/2 dl havregryn
1 1/2 dl vetemjöl
1/2 dl strösocker
125 g kallt smör


Gör så här
Sätt ugnen på 225 grader.

Skär rabarbern i skivor. Blanda rabarber, potatismjöl, kanel och socker i en ugnssäker form.

Blanda havregryn, vetemjöl och socker i en bunke. Lägg i smöret, skuret i bitar och arbeta ihop till en smulig deg. Fördela degen över rabarbern.

Grädda i mitten av ugnen ca 20 min.

Servera med lättvispad vaniljsås


  
Malvas favorit var att slicka vaniljsås från elvispen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar