måndag 30 augusti 2010

Mustig köttgryta och hallonpaj

Mustig köttgryta med nypotatis

Då var det dax att ta tag i matlagningen igen. Jag har några recept kvar i Hungrig-kokboken, och bestämde mig för att laga till den mustiga köttgrytan som finns på sidan 31. En riktig söndagsgryta, som står och lagar sig själv på spisen.

Eftersom jag tycker kummin har en lite speciell smak, tog jag bara hälften av vad det stod i receptet, vilket jag tyckte räckte.

Grytan fick koka i ca 2 timmar vilket gjorde högreven väldigt mör och god. Till grytan kokte jag nypotatis och sommarmorötter, och serverade med en klick matlagningsyoghurt.

Till efterrätt blev det en hallonpaj med vaniljkesella. 


Mustig köttgryta
600 g benfritt nötkött av högrev
1 gul lök
2 msk matfett
1 pkt krossade tomater, 500 g
1-2 pressade vitlöksklyftor
1 msk kinesisk soja
1 köttbuljongtärning el 1 msk fond
1 msk fransk senap
1 tsk krossad kummin
2-3 msk majstärkelse (Maizena)
1 dl vatten
Salt, peppar

Tillbehör
Matyoghurt
Kokt nypotatis

Detta är en smakrik köttgryta med enkla ingredienser. Om du använder lammkött istället för nötkött förkortar du koktiden till 25-30 min.

Gör så här
Skär köttet i 2 x 2 cm stora kuber. Skala och hacka löken. Bryn grytbitarna i matfettet, tillsätt den hackade gula löken mot slutet av bryningen.

Tillsätt tomater, pressad vitlök, soja, buljongtärning el fond, senap och kummin. Låt grytan sjuda 1-1½ tim (tills köttet är mört).

Blanda majsstärkelse och vatten och tillsätt i grytan under omrörning. Låt grytan sjuda ytterligare 5 min. Smaka av med salt och peppar.

Servera med en klick matyoghurt.


Om du vill, kan du hoppa över bryningen. Koka istället upp tomatkrosset med hackad gul lök, vitlök, soja, senap och buljong. Tillsätt de skurna grytbitarna lite i taget under kokning.


Full rulle i köket












Hallonpaj
150 g smör
3 dl vetemjöl
1 dl socker
1 tsk vaniljsocker
1/2 tsk bakpulver
1 krm salt

Fyllning: 3-4 dl hallon

Till servering:
Vaniljkesella

Gör så här:
Smält smöret och låt det svalna.
Blanda mjöl, socker, vaniljsocker, bakpulver och salt. Tillsätt det smälta smöret och arbeta ihop alltsammans till en deg. Ställ kallt ca 30 min.

Tryck ut degen i en stor form som är cirka 22 centimeter i diameter. Förgrädda i ca 10 min.
Lägg bären ovanpå degen. Tag resten av pajdegen och lägg ovanpå bären. Gör gärna ett vackert rutmönster.
Grädda mitt i ugnen i 225 grader, 25-30 minuter.

Serveras ljummen  med vaniljkesella och en god kopp kaffe.


Nybakad hallonpaj

2 kommentarer:

  1. Mums, mums!!!! Svea måste ha världens bästa mamma! men hon får väl vänta med att smaka på godsakerna.....

    SvaraRadera