torsdag 22 december 2011

Gott brytbröd till julbordet

Nu när det är jultider brukar det vara högtryck i köket. Sill ska läggas in, skinka ska kokas och Janssons ska förberedas. Något som också hör julen till är det givna vörtbrödet som de flesta verka älska. Utom jag. Vet inte varför, men har aldrig varit så förtjust i detta bröd.

Därför har jag bakat ett brytbröd som jag tänker ha med mig till julbordet, för de (kanske bara jag) som inte älskar vörtbröd. Det här brytbrödet har kesella i sig, som gör det extra saftigt och gott.

Ingredienser
50 g jäst
2 ½ msk bröd sirap
3 ½ dl grahamsmjöl
5 dl mjölk
250 g kesella
1 ½ tsk salt
8 ½ dl vetemjöl
1 ägg
sesamfrön

Gör så här
Värm mjölken till 37°C. Rör ut jästen med lite av degspadet. Tillsätt resten av degspadet och rör i kesellan, sirapen, saltet och mjölet och arbeta degen smidig.

Låt jäsa 30 minuter.

Ta upp degen på bakbordet och knåda den ett par minuter. Dela i 24 lika stora bitar, rulla till bollar och lägg tätt i en långpanna. Jäs under bakduk 30 minuter.

Pensla brödet med ett uppvispat ägg och strö över sesamfrön. Grädda i 225°C i mitten av ugnen i 15-20 minuter. Låt kallna på galler under bakduk. Bryt isär bullarna.
Svea undersöker julgranspyntet...

...för att därefter försöka äta upp det...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar