söndag 11 december 2011

Julgröt och god efterrätt på 3:e advent

Risgrynsgröt med kanel- och vaniljstång
 Efter att ha varit deckad i två dagar av en så kallad "bonnaförkylning" är jag på klar bättringsväg. Förkylningen lyckades sätta sig både i halsen och i öronen så det kändes som jag hade halsfluss OCH öroninflammation samtidigt. Inget att rekommendera.


Äntligen står jag på benen igen, ävn om jag snorar som en riktig snorunge...


Insåg att det faktiskt är 3:e advent idag och då måste man ju äta något juligt. Mina smaklökar är fortfarande inte helt hundra, men lite hemgjord risgrynsgröt med hel kanel- och vaniljstång (som Viveka köpt och fraktat till mig från Madagaskar, tack tack!) smakade fantastiskt fint. Även Svea åt mängder.


Under tiden som jag lagade gröt hjälpte Svea till att rensa ur en kökslåda. Hon rensade ur precis allt. Inga plastburkar som passade denna lilla dam i smaken.


Till efterrätt gjorde jag en fruktsallad med apelsin, äpple, melon och passionsfrukt som jag toppade med Kesella vanilj ock lite valnötter. Precis vad både mina smaklökar och förkylning behövde.

Risgrynsgröt 6 port
21/2 dl rundkornigt ris
5 dl vatten
1 tsk salt
8-9 dl röd mjölk
1 kanelstång
2 vaniljstänger


Gör så här:
Blanda ris, vatten och salt i en stor tjockbottnad kastrull. Låt koka på svag värme ca 10 min. Tillsätt mjölk, kanel och vaniljstängerna.


Låt gröten koka på mycket svag värme ca 30-40 minuter. Späd med mer mjölk om gröten blir för tjock. Serveras ljummen med kanel och mjölk.


Svea hjälpte till i köket...

God och nyttig efterrätt










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar