onsdag 1 september 2010

Muffins med de sista sommarbären

Dax att inviga mina nya muffinsformar som jag fick i födelsedagspresent! Vi har sjuka männgder med vinbär vid sugan där jag bor nu i sommar. Så därför plockade jag ett gäng vinbär och bakade vinbärsmuffins, som jag starkt kan rekommendera. Gott med blandningen av sura bär och söt muffinssmet. Givetvis kan man lägga i vilka bär som helst.


Muffins med vinbär
2 ägg
2 dl socker
100 g smör
4 dl vetemjöl
2 dl mjölk
1 nypa salt
2 tsk bakpulver
4 tsk baniljsocker

Gör så här
Sätt ugnen på 200 grader.

Vispa ägg och socker pösigt. Smält smöret och häll det samt mjölken i äggsmeten.

Blanda torrvarorna i en bunke för sig och blanda försiktigt ner i äggsmeten. Häll lite smet i botten av muffinsformarna, och lägg därefter i lite bär. Täck över bären med mer smet, så du fyller formarna ca 2/3.

Grädda i mitten av ugnen ca 20 min. När muffinsarna fortfarande är varma trycker du ner ett vinbär  på toppen som garnering!


Smet i bottem, därefter lite bär som du
sedan täcker med mer smet.













Nöjd bagare med nygräddade muffins!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar