tisdag 4 oktober 2011

En mycket speciell dag...

 

...det är nämligen Kanelbullens Dag idag!

Jag som är en stor fan av denna vetebulle med god kanelfyllning kommer verkligen ta dagen i akt och frossa i dessa gobitar! Kommer tyvärr inte hinna baka några bullar själv idag. Hembakade är ju ALLTID godast.

Men jag ska hjälpa andra som har bakat att äta upp deras istället ;)

Här nedan kommer recept på klassiska Kanelbullar, hämtat från receptbanken på http://www.hungrig.nu/


Klassiska Kanelbullar
75 g smör

7 1/2 dl vetemjöl
1/2 dl strösocker
2 krm salt
25 g jäst
2 1/2 dl mjölk
Fyllning
ca 50 g rumsvarmt smör
2 msk strösocker
1 msk kanel

Garnering
1 uppvispat ägg
pärlsocker

Gör så här

Skär smöret i tunna skivor och lägg det i en bunke. Tillsätt 7 dl av mjölet (spara 1/2 dl till utbakningen), socker, salt och jästen delad i mindre bitar.

Värm mjölken till fingervärme, 37° och rör ner den i mjölblandningen. Arbeta ihop degen tills den blir blank och smidig. Låt den jäsa under bakduk ca 30 min.

Sätt ugnen på 225-250°. Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den lätt. Kavla ut degen till en rektangulär platta, ca 25x50 cm. Bred ut smöret på degplattan. Strö över socker och kanel. Rulla ihop från långsida till långsida till en rulle. Skär rullen i 20 bitar, ca 2 cm breda. Ställ bitarna med snittytan upp i pappersformar.
Jäs bullarna under bakduk ca 30 min.
Pensla bullarna med ägg och strö över pärlsocker. Grädda mitt i ugnen 6–8 min. Låt bullarna svalna på galler under bakduk.

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar