måndag 31 oktober 2011

Solrosfrallor

Svårt att slå doften av nybakat bröd!

Jag tycker att utbudet av bröd i affärerna oftast är väldigt trist. Men eftersom jag ändå äter smårgas till frukost varje dag, är jag en storkonsument av just bröd. Och eftersom Svea älskar leverpastejmackor till mellanmål, blir det en del bröd även för hennes del.

Därför brukar jag, när jag har tid, baka eget frukostbröd. Och jag är alltid på jakt efter det ultimata receptet! Hittade det här receptet med solrosfrön sominte alls var dumt.

Solrosfrön är innehåller mycket fleromättade fettsyror (nyttiga fetter), och även järn, kalium, karoten, B- och E-vitaminer.

Ingredienser:
50 g jäst
5 dl vatten
0,5 dl olja valfri sort
1,5 tsk salt
2 msk brödsirap eller 2 msk ljus sirap
3 dl solrosfrön (naturella eller rostade)
6 dl rågsikt
7-8 dl vetemjöl

Gör så här:
Värm vattnet till 37°C. Smula jästen i en degbunke och rör ut den i lite av vattnet.
Tillsätt resten av vattnet, olja, salt, sirap, solrosfrö, rågsikt och det mesta av vetemjölet. Arbeta till en smidig deg, gärna med elvispens degkrokar några minuter.

Låt jäsa övertäckt ca 30 minuter.

Knåda degen och dela den i två delar och rulla ut varje del till en längd. Skär varje längd i 13 bitar och rulla till släta bullar och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper.

Låt jäsa under bakduk ca 45 minuter. Bullarna ska vara väljästa.

Pensla med kallt vatten och grädda mitt i ugnen i 250°C ca 10 minuter.




Svea har fullt upp i sandlådan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar