söndag 2 oktober 2011

Labb med mikroorganismer och mumsig fiskgratäng under familjehelg

Fiskgratäng med potatis och sallad


I torsdags-fredags var jag i Kristianstad. Det var dock inte en nöjesresa, utan det var dax att labba i min fördjupningskurs i Livsmedelsmikrobiologi som jag läser på distans vid just Kristianstads högskola. Snacka om att man kände sig ringrostig när man satte på sig labbrocken (storlek större utan passform), spritade sina händer och tände brännaren.

Fast också mycket kul!
Vi genomsökte olika mikroogranismer i olika slags mjölksorter, allt från mjölken som kommer direkt från kospenan till den mjölken som serveras i mjölkpaketet.
Kan bara säga att mjölkbönderna gör ett fantastiskt jobb! Från och med nu kommer jag kolla på "Bonde söker fru" med andra ögon...

Jag letar mikroorganismer!


Här är de fina odlingarna vi gjorde

Efter mina två labbdagar i Kristianstad var jag rätt mör och tog jag mig till Halsmstad för att spendera helgen där. Som vanligt skämde pappa bort oss med alldeles för mycket och god mat. Han gjorde bland annat en riktigt fin fiskgratäng som jag snodde med mig receptet på. Rekommenderas!

Efter en slapp helg i Halmstad med finfint väder är det dax att ta tag i mina anteckningar från labrationerna och försöka få till en labbrapport. Jag önskar mig själv lycka till, känner nämligen att jag kommer behöva det.


Fiskgratängen skall serveras med mycket dill ovanpå

Goda fiskgratängen med räkor 
400 g torskfilé
1/2 fiskbuljong
3 dl matlagningsgrädde
vitpeppar
dill
örtsalt
200 g skalade räkor
150 g riven ost

Gör så här
Sätt ugnen på 200 grader. Lägg de halvtinade fiskblocket i en ugnsfast form. Krydda med vitpeppar, dill och örtsalt. Smula över den halva fiskbuljongen och häll därefter på matlagningsgrädden. Stoppa in gratängen ugnen i ca 30 min.

Ta ut formen och öka ugnsvärmen till 225 grader. Lägg i de skalade räkorna runt fisken. strö över lite riven ost. Ställ in i ugnen igen.

Gratinera ytterliggare ca 10-15 min. Koll aså att fisken är klar, använder du en termometer är fisken färdig när den är 60 grader i innertemperaturen.

Servera med potatis och en stor sallad!


Alla gillade fiskgratängen, Svea också!



Svea provade att åka dockvagn. Gick sådär.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar