måndag 28 november 2011

Stormigt värre under adventsfikat

Adventskaka med saffran och kardemumma


Snacka om att det blåste igår... My lord. Som nybliven husägare till ett hus byggt 1942, visste vi inte riktigt hur vårt hus skulle reagera på detta oväder.

Mitt i vår förstaadventsfika, där vi åt min goda adventskaka som finns recept på här nedan, hördes det ett brak. Det var mitt fina växthus som jag skulle gro alla grönsaker i, som gick i tusen bitar. Så blev det med dom hemmagrodda grönsakerna. Skit också!

Lite senare hörde vi ett ännu större brak. Det var vindskydden som flög av. Jag fick förklarat att det tydligen är vindskydden som håller takplattorna på plats. Så det kändes ju sådär kul att gå och lägga sig igår, och inte veta om man hade något tak kvar efter natten.

Men tack och lov - takplattorna satt kvar! Puh.

Adventskakan var mycket god, men man åt den lite med andan i halsen. Smakade en bit idag när man kunde äta den i lugn o ro, och den var väldigt god idag med. Om inte godare. Fast det kanske beror på att man visste att man satt i ett hus som inte flygit iväg.

Ingredienser

2 ägg
1½ dl socker
100 g smält smör eller margarin
1½ dl filmjölk
1 kuvert saffran 05 g
1 tsk mald kardemumma
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
Gör så här
Vispa ägg och socker pösigt. Rör ner avsvalnat smör fil finstött saffran och kardemumma.

Blanda mjöl och bakpulver och rör ner i smeten. Häll den i välsmord bröad form 1½ liter. Grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader ca 40 minuter.

Låt kakan svalna innan den stjälps ur formen.


Svea hade skoshow under tiden vi andra fikade






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar