onsdag 9 november 2011

Svampgulasch med fetaostkräm

En fantastiskt god höstsoppa!
Den här soppan blev helt magiskt god!

Efter att ha krattat löv en hel förmiddag kände jag mig som en 95årig tant med ryggvärk. Det finns för- och nackdelar med en stor trädgård med andra ord.

Men oj vad det smakade gott med den här svampgulaschen efter mitt "trädgårdspass". Ska det vara så här ansträngande att ha en trädgård, kommer jag ha värsta musklerna till sommaren... eller kanske en krumpen ryggrad... Återstå att se.

Soppan rekommenderas varmast. En riktig bjudsoppa som alla kommer bli glada av att bli bjuden på.

Svampgulasch med fetaostkräm
En slags cross-overgryta med het chili, fetaost och svenska kantareller.

4 port
500 g blandad svamp, gärna egenplockade kantareller
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
2-3 paprikor i olika färger
1 röd chilifrukt
500 g krossade tomater
3 msk tomatpuré
2 tsk chilipulver
2 msk paprikapulver
1 msk torkad timjan
2 grönsaksbuljongtärningar
5 dl vatten
Svartpeppar
Salt

Fetaostkräm
150 g fetaost
1 dl matyoghurt

Gör så här
Skär svampen i stora bitar och fräs den i smör. Salta och peppra och ställ åt sidan.

Hacka löken grovt och vitlöken fint. Skär paprikan i bitar. Bryn allt i en gryta i ett par minuter.

Tillsätt tomatkross, tomatpuré, kryddor, buljongtärningar och vatten. Låt puttra i 30 min och lägg sedan i svampen. Låt puttra under lock ytterligare 7-8 min. Smaka av med salt och peppar.

Smula fetaosten i matyoghurten och blanda ihop. Servera grytan med fetaostyoghurt och ett gott bröd.

Svea hjälper till och krattar löv i nya trädgården

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar