fredag 20 januari 2012

Indisk födelsedagsmiddag



Igår fyllde Martin år, och önskade sig indiskt mat som födelsedagsmiddag. eftersom det inte, vad jag vet, finns någon indisk restaurang i Halmstad, var det bara till att bläddra i kokboken och leta fram ett recept. Jag hittade en indisk gryta med cashewnötter och färsk ingefära som jag lagade till. Resultatet? Sjuuuukt gott! Den var även riktigt enkel att göra.

Eftersom Martin gillar stark mat tog jag lite extra av alla kryddor, vilket resulterade i kanske aningen lite väl starkt för mina smaklökar, men enligt Martin perfekt. Och eftersom det var hans födelsedag så var det ju tur att det blev så ;)

Till den indiska grytan serverade jag ris, naanbröd och tomater. Jag använde kokosmjölk light i grytan, då den vanliga kokosmjölken är onödigt fet (enligt mig).

Svea fick också present, modellera i olika färger som blev mycket populärt :) Hon modellerar för fullt, se bildbevis nedan...

Indisk gryta med kyckling, cashewnötter och färsk ingefära
100 g cashewnötter
2 msk rapsolja
2 msk färsk, riven ingefära
1 msk garam masala
1 tsk spiskummin
2 msk honung
1 tsk salt
1 krm cayennepeppar
400 g passerade tomater
200 g kokosmjölk (1/2 burk)
olja till stekning
4 kycklingfiléer

Gör så här
Mixa alla ingredienser utom kokosmjölken och kycklingfiléerna med en mixerstav till en slät, tjock kryddpasta.

Hetta upp lite olja i en stekpanna och stek de skurna kycklingfiléerna (storlek på bitarna bestämmer du själv) tillsammans med kryddpastan. Tillsätt kokosmjölken och låt puttra på medelvärme i ca 15 minuter.

Servera med ris, naanbröd och sallad.


Mycket spännande med lera...

...kan man göra något tjusigt för håret kanske?

Javisst kan man det :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar