onsdag 25 januari 2012

Kan fettsnål kladdkaka vara något att ha?

Jag tog visst ett litet smakprov innan det var dags att servera kakan...

Fettsnål kladdkaka heter det här receptet. Kan det vara gott? Måste ju i vilket fall som helst testas. Jag pimpade till receptet med att bröa formen med kokos samt ha valnötter i och ovanpå kakan. Till kladdisen serverade jag kesella vanilj. Blev faktiskt riktigt gott! Så gott så jag kommer göra den igen. Helt säkert.

Ingredienser
3 ägg
2 1/2 dl strösocker
1 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
3/4 dl kakao
2 tsk vaniljsocker
2 krm salt
250 g Kesella kvarg
valnötter
kokos

Gör så här
Sätt ugnen på 200°

Vispa ägg och socker pösigt. Blanda mjöl, bakpulver, kakao, vaniljsocker och salt i en bunke. Vänd ner det i äggsmeten tillsammans med kesellan.

Smörj en form och häll i kokos så det fastnar på kanterna. Häll därefter i smeten. Garnera med lite valnötter på toppen. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 15-25 min (beroende på hur kladdig du vill ha den).

Låt kakan kallna. Servera med kesella vanilj!

Svea har fått en potta. Tänkte att hon kunde ju börja öva litegrann, även om hon inte är så gammal. Men än så länge har hon inte riktigt fattat sig på det hela. Hon låtsaskissar på pottan, för att i nästa sekund gå och kissa på parkettgolvet och därefter fortsättta leka med pottan. Tja, det tar nog sitt lilla tag att få in vanan...


Svea pottövar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar