måndag 9 januari 2012

Varm fisksoppa efter långpromenad vid havet


I söndags var det riktigt härligt väder, så det blev till att bylsa på sig kläder och ge sig ut på en långpromenad till havet. Var till och med lite vårigt i luften, vilket kändes rätt märkligt med tanke på att det inte ens är mitten av januari än. Svea är sjukt facinerad av havet och hade hon fått som hon velat, hade hon hoppat i och badat för längesen. Hon verkar inte ha sin mors badkruka-gener med andra ord.

Efter att varit ute och gått lagade jag god fisksoppa. I detta recept som jag provade skulle man mixa hela soppan inklusive fisken, vilket jag inte kommer göra nästa gång jag gör denna soppan. Jag vill gärna ha lite tuggmotstånd, och enligt mig blir fisksmaken lite väl markant när man mixar den. I receptet stod det även att man skulle ha 9 dl vatten, men jag tog bara 5 dl och tyckte att det absolut räckte. För övrigt en väldigt enkel och nyttig soppa!

Sydfransk fisksoppa
400 g fiskfilé (ex torsk)
1 gul lök
1 morot
1 zucchini (300 g)
1 tomat
2 fisk- eller hönsbuljongtärningar
1 tsk paprikapulver
1/2 msk timjan
hackad persilja
1 dl matyoghurt (10 %)
1 vitlöksklyfta
5 dl vatten
räkor och musslor

Gör så här:
Halvtina och skär fiskfilén i ca 3 cm stora tärningar. Lägg åt sidan. Skala och hacka gul lök och morot. Skär zucchin och tomat i tärningar. Fräs lök och morot i olivolja i en kastrull i 2 minuter. Tillsätt zucchini och tomat. Smula ner buljongtärningarna. Tillsätt paprikapulver och timjan. Låt fräsa ytterliggare ca 3 min. Häll på hälften av vattnet, rör om och låt koka ca 20 min med lock.

Lägg i fiskbitarna och sjud 5-8 min. Tag från värmen och mixa soppan med stavmixer eller i en matberedare. Späd soppan med resten av vattnet, salta och peppra. Låt allt koka upp.

Garnera soppan med hackad persilja. Servera soppan med en klick matyoghurt blandat med pressad vitlök och gärna lite hembakat bröd till. Toppa med räkor och musslor.

Svea nere vid stranden

Havet är väldigt spännande

Svea var på väg i vattnet ett flertal gånger. Lite tidigt på året kanske...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar