söndag 10 oktober 2010

3 rättersmeny med höst-tema

Höstig köttgryta
Igår hade vi middag för några kompisar. Jag komponerade ihop en 3-rätters-meny med höst-tema. Det blev en kantarellsoppa till förrätt, en höstgryta med pressad potatis till varmrätt och en glasstårta till efterrätt.

Både soppan och grytan blev riktigt goda, men min personliga favorit var efterrätten. Har aldrig gjort en så enkel och ändå så god efterrätt. Rekommenderas starkt!



Kantarellsoppa

1 liter färska kantareller, ca 500 g
1 gul lök
3 msk smör
2 msk vetemjöl
1 dl torrt vin
7 dl vatten
1 1/2 msk kantarellfond
2 dl grädde
1/2 tsk salt
1-2 krm svartpeppar

Gör så här
Ansa och skär svampen i mindrebitar. Skala och finhacka löken.

Fräs lök och svamp i smör i en gryta. Rör i mjölet och häll på vinet. Låt koka 2 min.

Tillsätt vatten och fond. Koka soppan på svag värme under lock ca 10 min. Blanda ner grädden och smaka av med salt och peppar.


Kantarellsoppa












Höstgryta

750 g benfri högrev
2 msk smör
1 tsk salt
1-2 krm svartpeppar
2 lagerblad
2 hackade vitlöksklyftor
1 köttbuljongtärning
2 gula lökar
1 palsternacka
400 g champinjoner
1 bit kålrot, ca 300 g
1 purjolök
2 msk vetemjöl
2 dl grädde
1 tsk kinesisk soja
3 msk hackad timjan

Gör så här
Skär köttet i bitar, ca2x2 cm. Bryn dem i smör i en stor gryta. Salta och peppra.

Tillsätt vatten så det nästan täcker köttet, lagerblad, vitlök och buljongtärning. Låt koka under lock ca 30 min.

Skala och skär lök, palsternacka, kålrot och champinjoner i bitar. Lägg de i grytan och koka ytterligare 15 min, eller tills rotfrukterna känns mjuka.

Skiva purjolöken och lägg ner den i grytan. Rör ner vetemjöl ut blandat med lite vatten, grädde, soja och timjan. Låt koka 5 min.

Srvera med pressad potatis och haricoverts!


Lägg i rotfrukterna och svampen












Låt grytan koka länge så den blir riktigt mustig


Servera med pressad potatis


Alla tyckte det var gott!


Martin och Svea var nöjda


Glasstårta

2 1/2 dl vaniljvisp
1 marängbotten
250 kesella kvarg jordgubb&lime
bär till garnering

Gör så här

Vispa vaniljsåsen. Lägg marängbotten i en form med lösavtagbar kant. Bred över kesellan och fördela vaniljvispen överst. Ställ i frysen ett par timmar innan servering. Tag ut ca 20 min innan den skall ätas. Garnera med bär.


Glasstårtan garnerad med blåbär och hallon


Jonas och Martin är sugna på efterrätt :)



Mums!

Alice och Ludvig kom bra överens!


7 kommentarer:

  1. Härligt, hösten är en fin årstid.

    SvaraRadera
  2. Härligt!!! Vilken inspiration!

    SvaraRadera
  3. Vad smarriga och härliga recept! Gillar att det är stegför stegbilder till dem! Ser enkelt o gott ut! Snygga bilder! Fotar du själv?! :-)
    Veronica, Gotland

    SvaraRadera
  4. Ska testa soppan! Lät underbar. Kul att få se Svea! Såå fin!

    SvaraRadera
  5. Jag gillar att laga mat på hösten, det finns så många härliga råvaror då!! Svamp, rotfrukter, äpplen, päron och såå vacker att duka med färggranna löv, äpplen, rönnbär (fast iår finns inga hos oss), nypon...Blev genast sugen på en mustig köttgryta..

    SvaraRadera
  6. Japp, det är jag själv som fotar, kallar mig själv hobbyfotograf ;)

    SvaraRadera
  7. Efterrätten ska jag absolut prova. Lagom svårighetsnivå för min del ;)

    SvaraRadera