söndag 24 oktober 2010

Lördagspizza

Lördagspizza
I helgen har min kompis Anna varit på besök. Ett mycket trevlig helg med en massa god mat, en blöt utflykt till stugan för att grilla korv och en hel del gos med Svea!

I går kväll gjorde vi egen pizza som blev jättegod. Anna övertalade mig att prova en ny fyllning med ananas, banan och curry som jag var mycket skeptisk mot, men blev glatt överraskad! Rekommenderas starkt! Till pizzan hade jag gjort en egen pizzasallad, receptet hittade jag i Hungrigboken.

Anna hade stickat en mössa och halsduk till Svea, som passade perfekt! Nu har hon utrustningen som behövs för höstvädret :)

Pizza
50 g färsk jäst
2 tsk socker
1 tsk flingsalt
0.5 dl olivolja
3 dl ljummet vatten
7 dl vetemjöl special

Fyllning 1
1 lök
1 röd paprika
200 g rökt kalkon
riven ost
oregano

Fyllning 2
1 banan
1 burk ananas i skivor
riven ost
curry

Gör så här
Blanda jäst, socker, salt, olja och fingervarmt vatten (37 grader) i en degbunke. Rör i mjöl, lite i taget, tills du får en fast och elastisk deg. Spara resten av mjölet till utbakning.

Jäs degen i bunken under bakduk i cirka 25 minuter.

Kavla ut degen på mjölat bakbord till en stor pizza. Lägg på fyllningen och gratinera i 200 graders värme ca 25 min. Servera med hemmagjord pizzasallad.

Halva pizzan med ananas/banan
och halva med kalkon/paprika



Lägg på riven ost


























   
Gatinera i ugnen ca 25 min


 Pizzasallad

1/2 kg vitkål
1/2 röd paprika

Dressing
1 dl rapsolja
½ dl vinäger
½ dl vatten
1 tsk salt
½ tsk grovmalen svartpeppar

Gör så här
Strimla vitkålen fint med en osthyvel. Skär paprikan i tunna skivor.

Koka upp ingredienserna till dressingen.

Blanda vitkål, morot och slå den kokande dressingen över vitkålsblandningen.

Låt svalna.














Hemmagjord pizzasallad 




                                                                                                                                                                                                                                         
Anna gillade pizzan
 





Svea med ny mössa och halsduk






Anna och Svea blev snabbt kompisar

1 kommentar: