söndag 3 oktober 2010

Sjömansbiff som söndagsmiddag

Idag lagade jag en rätt från receptboken Sveriges nya landskapsrätter. Jag bestämde mig för Blekinges traditionella landskapsrätt, som är Sjömansbiff. I boken står det "det enkla är det godaste". Det övertalade mig :)
Man bara varvar nötkött, potatis och lök i en gryta, som ska koka i mörkt öl (jag tog porter) och buljong.  Lätt som en plätt med andra ord!

Till grytan kokade jag morötter och gjorde en sallad med brytbönor, tomater, gurka och fetaost.

Sjömansbiff
500 g lövbiff
1 kg potatis
4 gula lökar
1 tsk timjan
1 flaska mörkt öl (33 cl)
2 dl vatten
1 1/2 msk konc oxfond
1 lagerblad
1 dl hackad persilja
smör
salt, peppar

Gör så här
Skala potatisen och skär den i 1/2 cm tjocka skivor. Skala och skär löken i tunna skivor. Bryn löken i 1 msk smör, och lägg det åt sidan. Bryn därefter köttet på båda sidorna i 1 msk smör.

Varva potatis, lök och kött i en gryta. Krydda mellan varven med 1 tsk salt, 3 krm peppar och timjan.

Häll på öl och vatten blandat med fond. Tillsätt lagerbladet.

Låt grytan småkoka under lock ca 45 min eller tills köttet är mört. Servera direkt ur grytan och garnera med hackad persilja.


Stekt lövbiff


Skalad potatis




Stekt gul lök





Varva potatis, lök och lövbiff





Låt koka i 45 min och strö över persilja





Alla var nöjda med middagen :)

2 kommentarer:

  1. Hos oss blev det en klassiker till middag! Porterstek - mums!

    SvaraRadera
  2. Porterstek är en av mina favoriter, tänkte faktiskt laga det till helgen när vi får lite gäster!

    SvaraRadera