fredag 31 december 2010

Börja nya året på bästa sätt!

Gott nytt år!                   
Nedräkningen till år 2011 har redan börjat. I skrivandets stund är det 13,5 timme kvar tills det nya året börjar. Ser mycket fram emot det, känns som att det kommer hända en hel del roliga saker!

Så varför inte börja det nya året riktigt bra redan från början? Bästa sättet att göra det på, enligt mig, är att lyxa till med en riktigt god frukost :)

Av erfarenhet vet jag att man inte är jättepigg på att ställa sig och baka på nyårsdagens morgon. Men är du smart så slänger du ihop den här degen ikväll innan du drar vidare på fest, så jäser degen över natten i kylskåpet. Imorgon när du vaknar är det bara att baka ut bullarna och stoppa in dom i ugnen. Svårt att slå en godare början på år 2011.

Man kan variera sig med vad man vill toppa sina bullar med. Jag kunde inte bestämma mig, så jag gjorde några med vallmofrön, några med sesamfrön och resten med riven ost.

Tror nog att de med riven ost blev favoriten.

Gott Nytt 2011!
Hoppas kvällen blir finfin med en massa god mat, dryck och sällskap.

Kalljäst frukostbröd
25 g jäst
5 dl kallt vatten
4 dl lantbrödsmjöl
3 dl vetemjöl special fullkorn
1 dl grahamsmjöl
1 dl krossade linfrön
1 tsk salt
2 msk rapsolja

Gör så här
 Lös upp jästen i det kalla vattnet.

Blanda samman alla ingredienserna i en bunke, som du ställer i kylskåpet över natten. Täck med  plastfolie eller en fuktad handduk så att inte degen torkar.

På morgonen sätter du ugnen på 200 grader. Baka sedan ut degen till ca 10 bullar, som du toppar med sesamfrön, riven ost eller vallmofrön.

Sätt in bullarna i ugnen och grädda i ca 15-20 min. Servera med gott pålägg!



Utbakade bullar med olika topping som skall in i ugnen och gräddas




 Färdiga för att ätas till frukost



Svea o Martin lekte i babygymmet under tiden som jag bakade

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar