onsdag 1 december 2010

Kräftsoppa som snabbmat efter benmätningar

Kräftsoppa


Jag är med i en studie som Avdelningen för klinisk näringslära och Sahlgrenska akademin utför. Studien går ut på att undersöka benhälsa och livsstil hos gravida och ammande kvinnor. Man tittar på kort- och långsiktiga förändringar som sker i bentätheten och inre benkvalitéten under och efter amningsperioden. Första mätningarna gjordes när jag var gravid, därefter när Svea var nyfödd. Nu är Svea 4 månader och det är dags för mätningar igen. Sista mätningarna skall göras när Svea är ett år. 

Idag var jag och gjorde benmätningar på Osteoperoslabbet. Imorgon ska jag till avdelningen för klinisk näringslära för att lämna blod- urin och bröstmjölksprov och fylla i ett frågeformulär. Svea ska vägas och mätas då. Många frågar varför jag är med, eftersom vi inte får någon ersättning. Men jag tycker det är spännande med studier, och det känns roligt att man får vara en del av resultatet när studien slutförs (kommer dock inte bli förrän om ett och ett halv år).

När benmätningarna var klara, och jag och Svea slutligen var hemma igen var klockan ganska mycket och jag var vrålhungrig. Hade verkens tid eller lust för någon kulinarisk matlagning. Kom då på en kräftsoppa som min pappa gjorde när jag senast var hemma i Halmstad och hälsade på. En höjdare som gick extremt snabbt att laga! En ganska mastig soppa, så man blir ordentligt mätt också. Servera med en grov smörgås och ett glas vatten så har du en bra måltid nu i snörusket.

Givetvis kan du variera dig och ta räkost och räkor i soppan istället.

Kräftsoppa

(4 rejäla portioner)

4 msk margarin
4 msk vetemjöl
2 stora morötter
1 liter vatten
2 tärningar fiskbuljong
400 gram kräftost
1 burk kräftstjärtar
2 dl lätt creme fraice
svartpeppar
dill

Gör så här
Grovriv morötterna. Fräs dessa i margarin och mjöl. Späd med buljongen. Sätt till svartpeppar. Låt puttra någon minut.

Sätt till kräftost, creme fraice och dill som klippts ner. Låt puttra ytterligare 5-6 minuter. Servera med kräftstjärtar som tillbehör.

Mums!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar