fredag 24 december 2010

När du tröttnat på vörtbrödet

God jul önskar Svea

Då var julafton äntligen här. Svea måste ha längtat efter jultomten, eftersom hon vaknat varannan timme under hela natten... Inte världens bäste uppladdning inför denna dag. 

Kommer bli en hel del julmat denna helg vilket man lätt kan tröttna på när maten dras fram och tillbaka för femte gången. Särskilt vörtbrödet tröttnar jag snabbt på.

Jag julstädade mitt skafferi häromdagen och hittade en påse med dinkelflingor. Kan inte riktigt komma ihåg varför jag köpt denna påse, men ett tag var det mycket dinkel som gällde. Måste hängt på den trenden. Fast verkar inte som jag fullföljde den, eftersom påsen fortfarande var oöppnad. Med andra ord, dax att ta tag i dinkelflingorna en gång för alla.

Hittade ett recept på brytbröd från Hembakningsrådets som såg väldigt gott ut. Receptet hette Havrebitar - snabbt, grovt och enkelt. Perfekt. Gott bröd med en ytterst liten arbetsinsats. Istället för att använda havregryn, som det stod i receptet, så tog jag mina dinkelflingor. Jag penslade även bröden med dinkelflingorna istället för havregryn, innan de skulle in i ugnen. Blev kalasbra och en mycket bra alternativ till allt vörtbröd.

Sist men inte minst, God Jul!


Havrebitar/Dinkelbitar
ca 20 bitar

4 dl havregryn eller dinkelflingor
25 g kaööt smör
4 dl kokande vatten
2 dl kallt vatten
2 tsk salt
2 tsk malda brödkryddor
2 msk brödsirap
1 paket jäst för söta degar
11 dl 4 sädesslag lantbrödsmjöl

Pensling och garnering
vatten och havregryn eller dinkelgryn

Gör så här
Lägg havregrynen eller dinkelflingorna och smör, skuret i småbitar, i en bunke. Häll över det kokande vattnet. låt stå ca 5 min.

Rör i kallt vatten, salt, kryddor och sirap. När blandningen är 37 grader smular du i jästen. Häll i det mesta av mjölet och arbeta degen smidig tills den släpper degbunken. Låt degen jäsa under bakduk ca 35 min.

Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda igenom den. Platta ut degen med handen till ca 30 x 30 cm direkt på en bakplåtspappersklädd långpanna. Skär i 20 rutor. Pensla med vatten och strö över havregryn eller dinkelflingor.

Låt jäsa under bakduk ca 35 min. Sätt ugnen på 225 grader.

Grädda mitt i ugnen i ca 15 min. låt svalna på galler under bakduk. Bryt i rutor.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar