söndag 9 januari 2011

Orientalisk gryta med russinris som söndagsmiddag

Jag brukade titta på TVprogrammet "Halv åtta hos mig" när det gick. En gång under förra säsongen lagade en kille en orientalisk gryta i det programmet som såg gudomligt god ut. Jag har tänkt på den grytan flera gånger, och till slut letade upp receptet på nätet och lagade den. Riktigt fin med en massa spännande smaker av bland annat kanel, saffran och äpple.

Man skulle nog ha lagat grytan i en gjutjärnsgryta, men jag gjorde den i en stor kastrull. Inte helt smart, eftersom grytan tydligen lätt bränner vid i en vanlig kastrull. Men den blev riktigt smarrig. I receptet står det att man ska använda lammbog, men jag hittade inte det i affären utan köpte högrev istället som jag lät koka riktigt länge.

Det står att man ska ha 3 påsar saffran i grytan, men jag tyckte det lät lite väl mycket, så jag använde bara en och det räckte absolut. Kan bli lite väl mycket lussebullesmak annars, vilket i alla fall jag är lite trött på nu efter allt frosseri under jultiden med lussebullar. Har fortfarande några stackars bullar kvar i frysen som ingen verkar så sugen på. Fast känner jag mig själv rätt, så ska jag nog kunna offra mig på dom vad tiden lider...

Till grytan skulle man servera ris som blandades med lök och gula russin. Jag är inte så förtjust i russin i maten, faktiskt inte så förtjust i russin över huvudtaget, men de gula russinen tycker till och med jag är goda. Och att blanda i de tillsammans med lok och ris blev en riktigt fin kombination som passade utmärkt till den orientaliska grytan.

Ingredienser
1 st gul lök
2 msk smör
1 msk kanel
600 gram lammbog
2 tsk salt
1 tsk malen svartpeppar
3 st påsar saffran
6 dl vatten
4 st äpplen
2 msk strösocker
1 st citron

Russinris
3 dl ris
1 st gul lök
4 msk smör
3 dl russin

Gör så här

1. Skär köttet i lagom stora bitar.

2. Bryn dem, tex i en järngryta, tillsammans med smöret, alla kryddorna och löken.

3. Häll i vattnet och koka under lock i 1 1/2 timme, eller tills det är mört.

4. Skala och skär äpplena i bitar, tillsätt dem tillsammans med sockret. Låt koka i ytterligare 10 minuter. Häll i citronens saft just innan servering.

5. Koka riset, fräs lök i smör och låt även russinen fräsa med någon minut. blanda med riset.


Stek lök och russin...


 ...som du sedan blandar med det kokta riset

                                                             


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar