söndag 23 januari 2011

Storkok till liten tjej

Svea äter gröt
Vi håller för fullt på att vänja Svea vid olika nya smaker. Hon äter lite gröt på morgonen, och smakar alltid någon mat vid lunch. Och gärna någon frukt till mellanmål.

Det finns en massa olika bra barnmatsburkar att köpa, men smakportioner är ju så himla enkelt att göra själv. Och har man en mamma som jobbar som en matkonsult så måste man ju äta hemlagade smakportioner...

Så jag tog och lagade storkok till Svea, som jag frös in i små portioner. Nu är vår frys full med ärtpuré, morotspuré, potatis/blomkålspuré, broccolipuré, köttpuré, kycklinpuré och fiskpuré... Svea kommer kunna äta smakportioner tills hon är typ fem år ;)

Recepten på puréer följde jag från häftet "Matstart" som Hushållningssällskapet har tagit fram. Riktigt bra recept och många bra tips och idéer som jag rekommenderar skarpt! Gå gärna in på http://www.matsart.nu/ om du vill hitta recept och info.

Jag har lite kokt potatis i alla grönsakspuréerna för att få bättre konsistens. Till köttpurén använde jag fransyska, som jag kokade med morötter, persilja och palsternacka och lät koka ca 1,5 timme. Av buljongen gjorde jag en sås som jag kryddade med örtkryddor. Sen mixade jag köttet och såsen i en mixer.

Fisken kokade jag med purjolök och rotselleri, och gjorde även här en sås på buljongen som jag mixade med fisken.

Kycklingen kokade jag med morötter och rotselleri, och sen mixade jag kycklingen med grönsakerna till en jämn och fast puré.

Än så länge verkar Svea väldigt intresserad av mat och gillar allt hon får. Kan hon ärvt det av sin mamma kanske?
Kyckling-, kött och fiskpuré


Ärt-, morot-, blomkål och broccolipuré




Mmmmm vad gott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar