torsdag 6 januari 2011

Värmande broccolisoppa med nybakat bröd

Broccolisoppa med vitlöksyoghurt
Yes, yes, yes, ÄNTLIGEN har vi fått en ny ugn. En vanlig ugn som man kan baka i, utan att bränna underdelen och ändå inte få någon yta på ovansidan. Gasugnen är ett minne blott, nu har vi också en vanlig ugn!

Var givetvis tvungen att inviga den på en gång. Eftersom två kompisar skulle komma på över på lunch idag bakade jag bröd till maten. Jag gjorde mina favvisbrödbullar där degen jäser över natten så jag slängde ihop degen redan igår kväll. För att förnya mig lite, så rullade jag inte ut degen till bullar denna gången, utan bara geggade ut degen direkt från bunken på ett bakplåtspapper. På det sättet blevdet blev ett gigantiskt bröd istället. Därefter skar jag brödet i portionsbitar. Blev riktigt bra. Och då slipper man momentet att rulla bullar av degen. Alla genvägar är välkomna :)

När jag bläddrade igenom Hungrig-boken hittade jag Broccolisoppan på sidan 27, som jag missat att laga. Perfekt med en värmande soppa i detta kalla snökaos vädret.  Till soppan gjorde jag en skål med vitlöksyoghurt, som var mycket gott att ha på soppan.

Rebecka åkte direkt till mataffären och handlade ingredienser för att laga en broccolisoppa till sin familj när hon kom hem, vilket är bästa betyget :)

Broccolisoppa
1 purjolök
1 msk flytande fett
1 liter vatten
2 grönsaksbuljongtärningar
1 dl okokta makaroner
250 g broccoli
2 dl matlagningsgrädde
salt, peppar

Tillbehör
Matlagningsyoghurt
2 vitlöksklyftor
Bröd, se recept nedanför

Gör så här:
Dela purjolöken mitt itu på längden och skölj noga. Skär den i tunna strimlor. Fräs purjolöken i matfett på svag värme i en kastrull någon minut. Tillsätt vatten och buljongtärningar. låt koka upp.

Tillsätt makaronerna och låt koka i 5 minuter. Skölj och skär broccolin i mindre bitar. Lägg ner de i soppan och koka ytterligare 5 minuter. Häll i matlagninggrädde och smaka av soppan med salt och peppar.

Serveras rykande het med en klick matlagningsyoghurt blandat med vitlöksklyftorna och gärna ett nybakat bröd till. Garanterat värmande i detta väder.

Rebecka och Annica gillade soppan

 Bröd som jäser över natten, ca 20 st
Fantastiskt goda bullar där du slänger ihop degen kvällen innan och låter allt jäsa i kylskåp. I den här degen har du vanlig jäst. Du hittar också receptet på sidan 44 i Hungrigboken.

25 g jäst
5 dl vatten
1 dl mjölk

2 tsk salt
1 msk honung
5 dl ljust lantbrödsmjöl
7½-8 dl vetemjöl

Gör så här
Smula jästen i en bunke. Tillsätt kallt vatten, mjölk, salt och honung. Rör ner ljust lantbrödsmjöl och det mesta av vetemjölet. Arbeta snabbt ihop den lösa degen. Strö över lite vetemjöl, täck med bakduk och låt degen jäsa i kylskåp över natten.

Nästa dag: Sätt ugnen på 250°C


Tippa över den geggiga degen på en bakplåtsklädd plåt. Platta försiktigt ut degen med handen och skär skåror i degen.

Grädda direkt i mitten av ugnen 8-9 min.
 
Låt svalna på galler. Skär brödet i skårorna till lagom stora bitar. Avnjutes nybakade!

Direkt från ugnen


Brödet delat i portionsbitar


Svea tittar nyfiket på när jag lagar soppa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar