tisdag 18 januari 2011

Tonfiskpasta efter ramlingsolycka

Tonfiskpasta
Ska detta snöoväder aldrig ta slut? Är så trött på det nu. Man kan ju knappast gå. Än mindre jogga tydligen. Jag trotsade dock vädret idag och gav mig ut på en liten joggingtur. Slutade med att jag ramlade. Man känner sig ju bara så töntig. Och ont gjorde det. Låtsades som ingenting och joggade haltande på en liten stund till. Gav ganska snabbt upp och haltade argt hem. Längtar så tillbaks till värmen på Teneriffa...

En kväll när vi var ute och käkade på Teneriffa åt jag en väldigt god pasta med tonfisk. Försökte laga till något liknande. Kan väl inte säga att jag lyckades direkt, men det här blev en god pastasås det med. Och den är så snabb att göra, att du kan börja med den under tiden som pastan kokar.

Ingredienser
300 gram pasta
2 st paprikor
1 st purjolök
1 st burk tonfisk, ca 185 gram
2 dl lättcrème fraiche
smör
salt och svartpeppar

Gör så här
Koka pastan.

Kärna ur och tärna paprikan. Strimla purjolöken grovt. Låt tonfisken rinna av. Fräs paprikan och purjolöken i smör i en stekpanna.

Rör ner crème fraiche och låt det koka ihop någon minut. Lägg i tonfisken och smaksätt med salt och peppar. Lägg såsen på den nykokta pastan. Servera direkt.




Svea på Teneriffa


En liten fot på en stor strand

Ja tack, en sådan fruktdrink hade suttit fint nu!

2 kommentarer: