torsdag 13 januari 2011

Sockerkaka med ny smaksättning

Sockerkaka med krossade pepparkakor


Med en ny ugn måste man ju prova att baka det mesta. Har inte bakat en vanlig sockerkaka på evigheter, eftersom de försök jag gjorde i gasugnen inte blev så lyckade... Så nu var det dax. När smeten var färdig insåg jag att jag inte hade något kul att smaksätta den med. Letade igenom skafferiet, och det slutade med att jag smulade ner de sista pepparkakorna som fanns i skafferiet,  i degen.

Blev faktiskt inte så dumt alls. Så har du några pepparkakor över, som du tröttnat på, släng ner de i sockerkakssmeten :)

Sockerkaka med pepparkakor
2 ägg
2 dl socker
50 g smör
1 1/4 dl mjölk
3 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker

Smaksättning:
6 krossade pepparkakor

Gör så här:
Smält fettet och tillsätt mjölken. Vispa ägg och socker poröst. Häll ner vätskan i äggsmeten. Smula ner pepparkakorna.

Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker i en bunke. Häll i det i resten av smeten. Häll smeten i en smord och bröad form. grädda i nedre delen av ugnen ca 35-40 min. Avnjut kakan ljummen med en god kopp kaffe.

Nybakad kaka

Svea får nöja sig med att titta på när jag äter sockerkaka :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar