torsdag 3 februari 2011

Kesobiffar med cornflakes

Kesobullar med bulgur och chilisås

Hittade ett recept på Kesobullar med cornflakes. Lät lite mysko, så det var jag givetvis tvungen att laga. Keso är ju gott och cornflakes är suveränt att använda som panering så varför skulle inte denna kombination funka?

Ett misstag jag dock gjorde var att jag använde branflakes istället för cornflakes. Tror det hade blivit godare med vanliga cornflakes. Annars blev biffarna riktigt bra, det gäller att inte snåla med kryddorna eftersom verkens keso eller cornflakes smakar så mycket.

Smeten blir ganska kladdig, så lättast är det att steka biffarna i ugnen, så slipper du kladda med att försöka vända dom i en stekpanna.  Allt som allt tror jag det tog ca 5 minuter att göra biffsmeten, snacka om snabbmat!

Jag kokade bulgur och gjorde en sås på lätt creme fraich och chilisås som jag hade till mina biffar. Mums.


Kesobiffar med cornflakes
ca 8 st biffar

1 gul lök
flytande margarin
4 dl söndersmulade cornflakes
2 ägg
250 g keso
2 msk vetemjöl
kryddor efter tycke och smak

Gör så här
Hacka och fräs löken i margarin. Lägg därefter löken i en bunke. Krossa cornflakes ganska fint. vispa upp äggen. Blanda samman alla ingredienser.

Forma till platta biffar och lägg dem i en  smord ungsfast form. stek biffarna gyllenbruna cirka 20 minuter i 225 grader i ugnen.


Nystekta biffart
 j

Klart man ska ha en haklapp med flyg när pappa är pilot

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar