tisdag 1 februari 2011

Laxinlindad torskrygg på 6 månadersdagen

Laxinlindad torskrygg



Det går alldeles förträffligt att blanda olika fisksorter. Som i den här rätten, då jag blandat kallrökt lax med torskrygg. Passade helt ypperligt ihop.

Receptet blev jag inspirerad från kokboken "Sveriges nya landskapsrätter", det är faktiskt en rätt från Halland. Men istället för grönkålstimbal (som det stod i kokboken) serverade jag kokt potatis och romsås till.


Laxinlindad torskrygg
600 g torskrygg
4 skivor kallrökt lax
4 msk riven pepparrot
smör
olivolja
salt
peppar

Romsås
1 burk lätt crème fraîche
1 msk röd rom
1 lite rödlök
1/2 kruka färsk dill
1/2 citron
salt & peppar

Romsås
Hacka rödlöken och dillen fint. Pressa ur saften av en halv citron.
Rör samman löken, romen, citronsaften och dillen i crème fraîchen. Smaka av med salt och peppar. Låt stå svalt ca 30 min innan servering


Laxinlindad torskrygg
Lägg torskryggarna i en ungssäker form. Krydda med salt och peppar. Lägg en skiva lax på varje torskbit. Ställ in i ugnen på 150 grader tills fisken är färdig, ca 15 min.

Lägg upp fisken på en tallrik och toppa den med nyriven pepparrot. Servera med kokt potatis, sallad och romsås.


Idag fyller Svea 6 månader!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar