onsdag 9 februari 2011

Matkollegor på sopplunch

Morot- och potatissoppa


Idag har två av mina matkonsultkollegor varit och hälsat på. Ett mycket trevligt besök! Vi käkade lunch, fikade och planerade inför min jobbstart, som sker redan nu i mars. Kan inte fatta att tiden gått så snabbt.

Får erkänn att man får lite prestationsångest när man ska bjuda erfarna matkonsulter på lunch... Men jag tog ett säkert kort, och lagade en soppa från ett recepthäfte som en av mina kollegor sammanställt. Den här soppan är både nyttig, god, billig och väldigt enkel att göra. Ett mycket bra recept med andra ord :)

Till soppan serverade jag hembakade tekakor. Soppan mixar man helt slät med en stavmixer. Jag tog i en vitlöksklyfta, vilket inte står i receptet, men det kan jag rekommendera.

Till kaffet hade jag bakade jag en klassisk sockerkaka med med citronsmak (också ett säkert kort man knappt kan misslyckas med..).

Både Maggan och Eleonor tog två portioner, så det tar jag som ett godkänt betyg :)


Morot- och potatissoppa
4 portioner

4 potatisar
4 stora morötter
2 gula lökar
(1 vitlöksklyfta)
rapsolja
svartpeppar
1 liter vatten
2 buljongtärningar
1 dl grädde eller mjölk
ev salt

Gör så här
Skala och skiva morötter, potatis och lök. Fräs löken (och vitlöken) i rapsolja i en kastrull. Tillsätt potatis, morötter, salt, peppar, buljongtärning och hälften av vattnet. Låt soppan koka ca 15 minuter.

Mixa grönsakerna i grytan till en puré med en stavmixer. Späd med resten av vattnet och mjölken eller grädden.

Smaka av med salt och peppar. Häll upp sopan och servera med en klick creme fraich blandat med en pressad vitlöksklyfta och nybakat bröd.

Citronsockerkaka
50 g smör
1 dl mjölk
2 ägg
2 dl socker
rivet skal av en citron
3 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker

Gör så här
Sätt på ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en form som rymmer 1,5 liter. Smält fettet och häll i mjölken., den får gärna bli varm.

Vispa ägg och socker pösigt med en elvisp. Tillsätt den varma mjölken, fettet och citronskalet. Rör sist ner mjölet blandat med bakpulvret och vaniljsockret, Häll smeten i formen.

Grädda genast i nedre delen av ugnen 35-40 min. Låt kakan svala något i formen innan den stjälps upp.


Citronsockerkaka


Maggan och Eleonor  är redo att hugga in


Svea i sin Bumbostol

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar