lördag 14 maj 2011

Festivalsnacks

Kvällssnacks

Då var det dax. Finaldax. Och jag menar inte ishockey utan något mycket större. Melodifestivalen. Självklart hade jag aldrig ödslat en lördagskväll på detta musikspektakel, eftersom jag egentligen har en massa andra häftiga planer. Men eftersom Svea har tjatat hela veckan om det så fick jag till slut ge mig ;)



Så ikväll blir det Melodifestivalen för hela slanten. Svea har till och med letat upp ett röstningsschema, så hon och jag kan sätta egna poäng på finalisterna (typiskt Svea att göra...).

En sak som är säker är att man inte kan titta på festivalen utan att ha något litet kvällssnacks. Jag har förberett pannkakor med keso/jordgubbsfyllning till mig själv som väntar i kylen. Receptet på pannkakor kommer från receptbanken på www.hungrig.nu

Svea har en sprillans ny napp att suga på.

Nedräkningen har börjat. Mindre än 3 timmar kvar...


Pannkakor

3 dl vetemjöl
½ tsk salt
6 dl mjölk
3 ägg
2 + 1 msk flytande matfett

Gör så här
Blanda mjöl och salt i en stor skål. Tillsätt hälften av mjölken och vispa till en jämn smet. Häll sedan i resten av mjölken. Vispa i äggen och 2 msk  av matfettet.

Smält ca 1 msk matfett i en  stekpanna el plättlagg. Häll i ett tunt lager smet och sänk värmen på plattan.
Beräkna ca ¾ dl smet till en pannkaka och ca 1 msk till en plätt. När ytan stelnat och blivit matt är det dags att vända och grädda på andra sidan. Rör om då och då i smeten, så att mjölet inte sjunker till botten.

Festivaltjejen försöker göra ett röstningsschema med hushållspapper...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar