lördag 21 maj 2011

Lax med len palsternackssås som lördagslyx



Ikväll stod jag för matlagningen hemma hos mina föräldrar. Det hör inte till vanligheterna men jag lyckades lura bort min far från köket för en gång skull. Han fick bygga lego med Svea istället.

Jag lagade ugnsbakad lax med ljummen bulgursallad och en len palsternackesås, och gjorde en sallad på broccoli och sockerärtor med en lökvinegrette. Låter med avancerat än var det var, men ack så gott det blev.

Ugnsbakad lax är verkligen snabbmat. Så enkelt, och så gott. Det gäller att ta ut laxen i precis rätt tid, så den inte blir torr. Jag lyckades helt perfekt! Palsternackssåsen kan jag absolut rekommendera, tänk bara på att ha en stavmixer nära till hands.

Ett annat tips är att mixa såsen i en lite högre kastrull, annars skvätter det ganska mycket. Jag hade en låg kastrull. Alldeles för låg kastrull. Så resten av kvällen kommer jag tillbringa jag med att städa kök. Tjohoo.


Ungsbakad lax
4 portionsbitar lax
citronpeppar
salt

Gör så här;
Lägg de tinade laxbitarna på en oljad ungssäker form. Krydda ganska rikligt med citronpeppar och salta därefter lite grann. In i ugnen i ca 10 min. Färdigt!


Palsternackssås
1 liten gul lök
1/2 msk olja
1 mellanstor palsternacka
2 dl vatten
1/2 grönsaksbuljong
1/2 kruka färsk basilika
1 dl turkisk yoghurt
1 krm salt
172 krm nymald vitpeppar

Gör så här;
Hacka löken och fräs den i oljan. Skiva palsternackan och koka tillsammans med vatten och buljongtärning. Koka under lock tills det är mjukt. Tillsätt basilika och turkisk yoghurt och mixa med en stavmixer till en slät sås. Koka upp och smaka av med salt och peppar.



Så gott så gott
Jag och Svea

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar