onsdag 11 maj 2011

Något till kaffet...


Mmmm...

Idag på förstasidan i GP står det att man ska dricka minst fem koppar kaffe om dagen.

Tjohoo, jag som älskar kaffe och är lite av en kaffeoman kastade mig givetvis över artikeln. När något låter så bra har jag fått lära mig att det oftast är något som är fel. Men det här stämde. Drick minst fem koppar om dagen om du vill minska risken mot en viss typ av bröstcancer med 57%
My lord, med mina kaffemått borde jag vara immun mot den typen av cancer.

Det betyder att jag kan fortsätta med mina dagliga kaffefikor utan dåligt samvete. Det enda som är lite synd, är att när man varit mammaledig har man kommit in i ett nytt tänk. Man måste alltid ha något sött till kaffet. Funkar dock inte att äta kakor till varje kopp längre, men då och då får man ju unna sig...

Den här cheesecaken kan jag verkligen rekommendera till nästa kopp kaffe. Med en len vaniljsmak och lite passionsfrukt på toppen är den grym.

Fick en kommentar av min kära kollega Eleonor idag; "En kaffe är aldrig fel". Så rätt hon har.

Cheesecake
4 ägg
2 dl socker
400 g philadelfiaost
2 tsk vaniljsocker
4 dl vispgrädde
6 st digestivekex
2 passionsfrukter

Gör så här
Smula ner digestivekex i botten på formen. Skilj på äggulor och vitor och lägg dem i var sin skål. Vispa äggulorna med sockret pösigt. Mosa osten och blanda ner den i vaniljsockret, rör samman med äggulorna och sockret (gärna i matberedare eller med elvisp).

Vispa grädden i en tredje skål och rör försiktigt ner den i ägg-ostblandningen. Vispa äggvitorna hårt och rör till sist försiktigt ner dem i smeten. Häll smeten i formen och ställ i frysen över natten. Tas upp och ställs i rumstemperatur en timme innan den ska avnjutas. Garnera med passionsfrukt.



Svea bus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar