söndag 19 juni 2011

Knaprig kyckling med ljuvlig sås

Riktigt smarrigt!
Här är en riktigt söndagshöjdare! Knaprig kyckling med en supergod mango chutney/ingefärasås och klyftpotatis.

Detta receptet lärde jag mig att laga när jag och min klasskompis Michan var i USA och besökte (världens första!) internatskola för överviktiga ungdomar. Ska även tillägga att vi var där och hämtade information för vår C-uppsats. Kan annars verka vara ett lite lustigt val av semesterställe att besöka...

En viktig del i skolans undervisning var just matlagning. Att lära de överviktiga ungdomarna (och här snackar vi ÖVERviktiga) att laga god och hälsosam mat. Istället för att käka "chrispy chicken", det vill säga friterad kyckling, lagade man corn flakes kyckling. Som blev sjukt god. Och väldigt mycket magrare.

Det var evigheter sen jag lagade denna rätten, men nu kommer jag definitivt göra den oftare!


Krispiga Kycklingklubbor
4 kycklingklubbor
1 tsk salt
½ tsk malen svartpeppar
100 g kesella 10%
½ msk fransk senap, typ dijonsenap
1 tsk kinesisk soja
ca 2 dl Corn flakes

Sås
5 dl gräddfil
1 ¼ dl mango chutney
2½ msk riven färsk ingefära

Gör så här
1) Sätt ugnen på 225°C. Ta bort skinnet på kycklingen. Salta och peppra Blanda kesella senap och soja. Bred/pensla blandningen över kycklingen. Krossa corn flakes med handen i en skål.

2) Strö krosset över kycklingen så att det täcker runt om.

3) Lägg kycklingklubborna i en smord form.

4) Stek i mitten av ugnen i ca 30 minuter.

5) Blanda ihop ingredienserna till såsen.

6) Servera kycklingklubborna med sås och pasta eller ugnsstekta klyftpotatis. Morot- och apelsinsalsa är ett spännande tillbehör.


Svea med munnen full av mat (dock inte corn flakes kyckling...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar