torsdag 23 juni 2011

Väljästa degar

Det jäste ordentligt :)

Idag har jag invigt min nya, fina bakmaskin! Äntligen har även jag en glansig och proffsig sådan. Har länge suktat efter en, och nu har jag den :) Slut på träningsvärk i armarna så fort jag bakat bröd. Inbillar mig att jag kommer baka nytt bröd varje dag. Får se hur länge denna inbillning varar. Men den börjar idag.

Tyvärr är vårt kök minimalt, så min nya favorit har inte fått någon självklar plats än. Men det kommer. Ska leta upp en  hedersplats.

Invigningen bestod av att baka brödbullar som jäser över natten och tekakor. Gick hur smidigt som helst. och hela köket luktar underbaaaaaart.

Tekakor
1 paket jäst
10 dl vetemjöl
0,5 tsk salt
0,5 dl sirap eller socker
100 gram flytande smör
2,5 dl havregryn
5 dl mjölk

Gör så här:
1. Häll mjölken över grynen och låt stå en stund. Värm blandningen plus sirap och smör till 37°.

2. Smula ner jästen och lös den i degvätskan. Häll på mjöl och salt. Blanda samman till en deg. Låt jäsa i 30 minuter.

3. Knåda degen smidig på mjölat bakbord. Forma små bullar och kavla (eller banka med handen) till platta tekakor. Nagga med en gaffel, låt jäsa 20-30 minuter.

4. Grädda i 225° i 10-15 minuter.


Sjukt goda tekakor


Brytbröd där degen har jäst över natten


















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar