onsdag 14 september 2011

Barnvänlig korv och icke barnvänlig spritpenna


Nu har Svea börjat äta mer och mer av vår mat, vilket innebär att man får laga lite mer "barnvänlig" mat. Vad det nu innebär. Jag fick för mig att alla barn älskar korv, vilket stämde även i detta fall. Och vad är väl inte enklare att göra än korv stroganoff. En gammal klassiker som håller än.

Under tiden som jag lagade mat, passade Svea på att roa sig själv. Hon hittade en spritpenna som hon dekorerade sin mage med. Bildbevis finns här nedanför. Jag hann precis stoppa henne när hon var på väg till  vår stora, vita fina tavla i vardagsrummet. Hon tyckte tydligen att den skulle vara lite mer färgglad.

Man ska visst ha ögon även i nacken när man lagar mat.

I vilket fall som helst så gillade hon min korv stroganoff, så hon blev snabbt förlåten.

Korv stroganoff
400 g strimlad falukorv

2 finhackade gula lökar
2 dl matlagningsgrädde
1 dl vatten
1 msk tomatpuré
1 msk kinesisk soja
salt och peppar
1 msk olja till stekning

Till servering
Råris
Kokta grönsaker

Gör så här
Koka riset enligt anvisning på förpackningen.
Fräs korven i oljan i en kastrull ca 5 minuter. Tillsätt lök och fräs ytterligare någon minut.

Tillsätt grädde, vatten, tomatpuré och kinesisk soja. Koka ca 10 minuter. Red ev. av med vetemjöl eller maizenaredning.

Smaka av med salt och peppar. Servera ris och kokta grönsaker.
Svea visar stolt upp sin fina nymålade mage

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar