tisdag 6 september 2011

Skogens silver?

Gratinerade Karl Johansmackor :)
 Om man kallar kantareller för skogens guld, så borde man absolut kalla Karl Johansvampen för skogens silver. Är ju fantastiskt gott med svampstuvning, och att göra den med Karl johansvamp kan jag klart rekommendera. Sen blir det alltid lite extra gott när svampen är egenplockad. Eller kanske inte egenplockad av mig, men av Martins mamma. Och det är ju typ nästan samma sak...

Jag gratinerade svampstuvningen på surdegsbröd, och hyvlade över lite parmesanost, som jag köpt med mig från Frankrike när jag var där i somras. Det blev helt ljuvligt gott! Rekommenderas skarpt med andra ord.

Svampstuvningsmackor
0,5-1 liter kantarell eller valfri svamp
2 msk smör
3 msk vetemjöl
3 dl vätska som mjölk, grädde eller spad
0,5 tsk salt
0,5 krm vitpeppar
riven parmesan

Gör så här
Fräs svampen i smör någon minut. Strö över mjöl och rör ut mjölet bland svampen.

Tillsätt vätska lite i taget under omrörning. Du kan ta mjölk, grädde och/eller svampspad. Gott är att blanda en del av varje. Koka på medelvärme tills stuvningen är slät och kokt i 5 minuter. Ska du ha stuvningen på smörgåsar så tänk på att inte göra den för lös, då rinner den av.

Smaka av med salt och vitpeppar. Riv parmesanost ovanpå. Gratinera i ugn, 200 grader i ca 10 min eller tills smörgåsarna fått färg och det doftar gott i köket.

Mums!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar