måndag 12 september 2011

I dessa ljuva äppeltider

Smaskig äppelpaj
Förra helgen var jag och Svea på en söndagsutflykt och hälsade på min kompis Annica som bor i Uddevalla. Ett mycket trevligt besök som involverade en hel del god mat! Bland annat hade Annica bakat en riktigt fin äppelpaj, med äppelmos i, istället för äpplen. Givetvis var moset hemlagat (av hennes mamma, men ändå) och det är med just hemlagat äppelmos denna pajen blir så fantastiskt god!

Den här pajen ska jag absolut variera min vanliga äppelpaj med smuldeg med, som jag ALLTID gör. Gött att få lite nytänk.

Nu när det är äppeltider och de svenska äpplena är fantastiskt goda, så gäller det att passa på. Frossa i äpplen! Själv ska jag ge mig på att baka ett äppelbröd ikväll. Återkommer med resultatet!

Annicas goda äppelpaj
1 ägg
1,5 dl socker
4,5 dl mjöl
1,5 tsk bakpulver
100 smör
3,5 dl äppelmos
1 tsk kanel


Gör så här:
Vispa ihop ett ägg med socker. blanda därefter ner mjöl och bakpulver. Mixa allt till en grynig massa.
Smörj en form, lägg i hälften av smeten i botten. Fyll sen med 3,5 dl äpplemos o 1 tsk kanel sen på med resten av smeten.

Klicka el hyvla över 100 g smör. In i ugnen i 175 grader ca 30- 40 min. Serveras ljummen med vaniljsås och en stor kopp kaffe :)


Så himla gott

Annica och Daniel smaskar äppelpaj med vaniljsås







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar