torsdag 9 september 2010

En lite godare och lite nyttigare lasange

En jättegod lasange där du inte har bechamelsås utan använder istället keso i köttfärsen, och varvar köttfärsen med grönsaksblandnig, ratatouille. Eftersom jag gjorde dubbel sats ratatouille i början av veckan använde jag resterna av det.

Lasangen blir både nyttigare och godare med keso och ratatouille. Jag gjorde ett lager med fullkornslasangeplattor och ett lager med vanliga lasangeplattor.

I den här lasangen valde jag att ha två lager med köttfärs och ett lager med ratatouille, men det går precis lika bra att göra tvärtom.
Lasange med ratatouille och keso

Köttfärssås med keso

Ingredienser
400 g köttfärs
250 g keso

1 pkt krossade tomater, 500 g
1 finhackad gul lök
1 vitlöksklyfta
1 msk kinesisk soja
2 msk tomatpuré
1-2 rivna morötter
1 tsk oregano
Salt, peppar

Tillbehör
Lasangeplattor
200 g  riven ost

Gör så här
Koka upp krossade tomater, hackad lök, pressad vitlök, soja och tomatpuré. Tillsätt lite färs i taget under omrörning, låt koka upp emellan.
 
Blanda i rivna morötter och keso. Låt allt koka tills keson smält.

Smaka av med kryddor och låt såsen koka upp på nytt.

Ratatouille

2 gula lökar
1 röd paprika
1 grön paprika
1 gul paprika
1 squash
1 aubergine
2 msk flytande matfett
2 vitlöksklyftor
1 msk pressad citron
1 lagerblad
1-2 tsk timjan
2 pkt krossade tomater á 500 g
Salt, peppar

Gör så här
Skala och hacka löken. Klyv, kärna ur, skölj och strimla paprikorna. Skär squash och aubergine i bitar.

Hetta upp matfettet i en gryta och fräs grönsakerna utan att de får färg. Tillsätt pressad vitlök, pressad citron och kryddor.

Slå på de krossade tomaterna och låt småputtra under lock minst30 min. Mot slutet av koktiden kan man ta av locket och låta ratatouillen koka ihop.

Smaka av med salt och peppar.

Lasange

Gör så här
Lägg ett lager med köttfärs i botten på en ugnssäker form. Därefter täcker du köttfärsen med lasangeplattor.

Lägg på ett lager med ratatouille och därefter ett till lager med lasangelattor. Avsluta med ett lager köttfärs och strö sist över den rivna osten.

Ställ in i ugnen på 200 grader i ca 30 min. Har du färsk pasta går det snabbare.

Färdig att ätas!


 Medan jag lagade lasange gosade Martin och Svea

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar