söndag 19 september 2010

Kak-kalas för 7-åring



Jag smakade givetvis på allt...

Förra lördagen fyllde min systers dotter Alma 7 år. Det firades med kak-kalas för släkten på lördagen, och barnkalas på söndagen. Jag var givetvis med och firade Alma, och smakade på alla kakorna på släktkalaset!

Jag tiggde även till mig recepten på de goda kakorna och den ljuvligt goda dajmtårtan, som är som en glasstårta med en massa dajmbitar i. Och de sega kladdkakemuffinsen var inte alls tokiga de heller. Recepten finns nedan.


 Fryst dajmtårta

Tårtbotten

4st äggvitor
150 gr socker
150 gr mald mandel

Gör så här
Vispa äggvitor och socker hårt. Vänd ner mald mandel. Lägg smeten i en bakform och grädda i 15min. Ugn 175grader.

Fyllning
4 st äggulor
75 gr socker
3dl grädde
1 tsk vaniljsocker
1 krossad dubbel-Dajm

Garnering
blåbär
hallon

Gör så här
Vispa äggulor och socker . Vispa grädde och vaniljsocker. Blanda äggsmeten med dajm och vispad grädde.

Lägg smeten på den kalla tårtbotten. Täck med plastfolie och frys in  kakan. Ta ut kakan 20-30 min före servering. Garnera med färska blåbär och hallon.







En nöjd födelsedagstjej med nya maskeradkläder

















Kladdkaksmuffins

Ingredienser

2 st ekologiska ägg
2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör
0.5 dl matolja
1 dl ljus sirap
2 dl vetemjöl
1 dl kakao av god kvalitet
1 tsk bakpulver
1 st nypa salt
100 g mörk kvalitetschoklad 70%

Gör så här
Sätt ugnen på 175 grader.

Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och riktigt pösigt. Smält smöret, häll i matolja och sirap, blanda det med äggsmeten.

Blanda vetemjöl, kakao, bakpulver och salt och vänd försiktigt ner det i smeten. Hacka chokladen och smält den i ett vattenbad (i en skål över kokande vatten) och blanda den med smeten.

Placera ut pappersformar i en muffinsplåt och fyll formarna till 2/3 med smet.

Grädda dem i mitten av ugnen i cirka 12 minuter. Muffinsen sjunker ihop i mitten när de tas ut. Låt svalna.





 
 
 
 
 



Sega kladdkakemuffins. Mmmmm 
 

 
Småkakor med choklad
 
Ingredienser

150 g kallt smör
4 dl vetemjöl
0.5 dl florsocker
1 st ekologiskt ägg
0.5 msk kallt vatten
50 g mörk choklad 70%
50 g vit choklad

Gör så här
Sätt ugnen på 200 grader.

Nyp ihop tärnat, kallt smör med vetemjöl och florsocker. Blanda i krossad choklad.

Tillsätt ägget och vattnet och arbeta samman tills degen precis går ihop. Knåda inte. Plasta degen och låt den vila i kylen i minst 30 minuter.

Rulla degen till en avlång korv. Skär kakor och lägg på bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen i ca 12 min.





 
 
 
 




Goda småkakor! 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 




Svea med moster Malin
 
 
 


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Svea vilar hos sin pappa
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 


Den smarriga kakbuffén

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar