onsdag 29 september 2010

Mellanmål/Picnic/Fika tips!



När man är mammaledig blir det en hel del fikor på dagarna... Istället för att bara äta kanelbullar och kärleksmums varje dag, så bakade jag picnic-gifflarna på sidan 48 i Hungrigboken. Perfekta mellanmålsbullar med ost- och skinkfyllning. Allra godast blir de om du värmer upp gifflarna i ugnen och serverar dom ljumna. 

Ost- och skinkgifflar
1 dl flytande matfett
3 dl vatten
50 g jäst
2 tsk salt
½ dl sirap
1 ägg
1 dl havrekli eller vetegroddar
10-12 dl vetemjöl

Fyllning
16 skivor ost
16 skivor rökt skinka

Till pensling
1 ägg
Vallmofrön

Smula jästen i en bunke. Värm vatten och matfett till 37 grader. Lös upp jästen med en del av degspadet.

Tillsätt resten av degspadet, salt, sirap, ägg, havrekli eller vetegroddar och nästan allt vetemjöl. Degen skall dock inte bli för fast!

Knåda degen smidig och låt den jäsa ca 30 min.

Tag upp degen på mjölat bakbord och arbeta degen så den blir klibbfri.

Dela degen i 2 delar. Kavla ut varje deg till en rund kaka. Sporra varje kaka i 8 trekanter, lägg en ostskiva och en skinkskiva på varje trekant.

Rulla ihop trekanten mot spetsen. Lägg på bakplåtsklädda plåtar och jäs i ca 30 min.

Pensla med uppvispat ägg och strö på vallmofrön. Grädda i ca 10 min i 225 grader.


Kavla ut degen och sporra den i 8 delar












Lägg på ostskivor på varje del...


...och därefter skinka


Rullar ihop varje trekant mot spetsen...


...och låt gifflarna jäsa i 30 min


Pensla med ägg och strö på vallmofrön












Mycket smaskigt resultat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar