söndag 28 november 2010

Första adventsbak

Idag är det första advent, vilket för mig betyder lussebullebak. Och givetvis provsmakning på glögg.

Jag hade köpt hem årets glögg med saffranssmak och insåg att tillsammans med lussebullar kunde det lätt bli lite väl mycket saffranssmak. Men det passade faktiskt riktigt fint ihop. Dels för att jag bara tog hälften av saffranmängden som stod på receptet (köpte en påse för lite, och upptäckte det när jag kommit hem och orkade inte gå tillbaks till affären igen) och dels för att jag inte tycker årets glögg smakar så skarp saffranssmak.

Till glöggen hade vi också den numera klassiska kombinationen pepparkaka med mögelost. Bara så gott! Men det gäller att äta upp pepparkakorna ganska snabbt, låter man de stå ett litet tag med osten på så blir de sega.

I år bakade jag lussebullar med kesella. Kan jag rekommendera. Och vill man inte dricka glögg till går det utmärkt med kaffe. Eller saft. Eller mjölk. Eller vad som helst. Dom är helt enkelt goda till allt :)

Lussebullar med saffran, 32 st
50 gram jäst för söta degar
150 g matfett
3 dl mjölk
2 dl kesella
½ tsk salt
1½ dl strösocker
1 ägg
2 pkt saffran (fast jagt tycker dock att ett paket räcker)
ca 12-13 dl vetemjöl

Till pensling och garnering:
1 ägg
russin

Gör så här:
Sätt ugnen på 225 grader. Smörj två plåtar el använd bakplåtspapper. Smula jästen i en degbunke.

Smält matfettet i en kastrull – häll i mjölken och låt degvätskan bli ljummen = 37 grader. Tillsätt saffran i degvätskan och rör om.

Häll den ljumma degvätskan över jästen, rör om så att jästen löser sig. Tillsätt socker, salt och kesella. Vispa upp ägget i en redningsbägare och tillsätt det. Rör om. Arbeta ner vetemjölet till en lagom fast deg och låt jäsa övertäckt ca 30 min.

Baka ut degen till lussekatter. Tryck i russin. Låt dem jäsa övertäckta på plåt till dubbel storlek, ca 30 min.

Pensla dem med uppvispat ägg. Grädda 7-8 min. Låt kallna på galler under bakduk.


Pepparkaka med mögelost

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar