söndag 24 april 2011

Glad påskdag med premiärgrillning

grillpremiär på Ramgränds altan


Idag är nog de flesta lite lagom trötta på ägg, sill och nubbe ;) Påskmaten är väldigt god, men jag blir snabbt trött maten. Det var därför en riktig sommarkänsla som kom när pappa tog fram grillen idag och premiärgrillade i det strålande vädret. Ljuvligt!

Min moster och hennes sambo, samt fam Axelsson kom och njöt av grillmat och solskenet. Pappa grillade fläskkarré och till det serverade han potatisgratäng och en stor sallad. Till kaffet blev det muffins med godaste glasyren.

Svea hade på sig sin nya fina hemstickade tröja hon fick i sitt påskägg av Crissi, och var mycket stilig.

Jag stod för äggmålningen i år, och fick tips av Martins mamma att färga äggen med skalen från gul- och rödlökar samt lite mosade blåbär som man täcker äggen med. Därefter virar man in ägget i folie och kokar det i ca 15 min . Äggen blir så fina som bilden nedanför visar och givetvis går de även att ätas.


Första grillningen, och många fler ska det bli!


Bernts goda potatisgratäng

4 port

750 g potatis
1 gul lök
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
1 1/2 dl riven ost, gärna lagrad
2 1/2 dl matlagningsgrädde

Gör så här
Sätt ugnen på 225°. Skala och skiva potatis och lök. Varva potatis, lök salt, peppar och ost i en ugnssäker form, avsluta med ost. Häll över grädde och tillaga i mitten av ugnen ca 40 min.



Godaste glasyren
Blanda
100 g philadelfiaost
5 dl florsocker
50 g flytande margarin
1 msk pressad citron
1 tsk vaniljsocker

Smeta glasyren på muffins (gärna mazarinmuffins) och garnera med ett litet chokladägg. Så gott så gott!


Muffins med godaste glasyren



Svea med sitt stora påskägg och fina nya tröja


Mina fina ägg gjorda av lökskal och blåbär


Min kusin Jonny busar med Svea

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar