fredag 29 april 2011

Smaskig fredagspaj


Snabblagad gratäng, bara 15 min i ugnen!
Taccos är den givna fredagsmaten hos många. Och taccos är både gott och lite festligare (tycker jag) än exempelvis korv och potatismos. Så det passar väldigt bra på en fredag. Fast enligt mig är det lite kladdigt och omständigt. Så den  här taccopajen var väldigt bra på många sätt, både lätt att laga och gick fort, endast 15 min i ugnen. Och så slipper man att sitta med halva taccosen i knät.

Det som gör denna gratängen godare än vanliga taccos är att osten är smält och allt är varmt.

Gratängen är inte stark, men man kan ju ta kryddmixen som är HOT om man vill ha starkare. Perfekt för den som tycker det är jobbigt att äta taccos i skal, mer lättätligt och betydligt smidigare om man har barn plus att den håller värmen längre. Glöm inte bort de goda tillbehören som är pricken över i:et

Så det är inget att tveka på, bara till att kasta sig in i köket och börja kocka ;)

Själv ska jag gå och lyfta bort Svea, som för 10:e gången drar bort datorsladden ur min dator. Undra om det är hennes sätt att säga att jag är en tråkig mamma?


Taccopaj
1 gul lök
500 g köttfärs
1 tacco kryddmix
1/2 purjolök
150 g riven ost

Tillbehör
grönsallad
tomat
gräddfil
taccosås
taccochips

Gör så här
Bryn en finhackad gul lök tills den har fått gyllenbrun färg o tillsätt sedan 500 g köttfärs tills den är genomstekt. Häll sedan i tacokryddmixen med 1/2 dl vatten o låt koka ihop.

Häll detta i en smörad gratängform o strö över 1/2 hackad purjolök o en påse riven ost. In i ugnen, 200 grader i ca 15 min.

Hacka grönsallad o tomater o servera med gräddfil o tacosås o tacochips.


Med alla goda tillbehör









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar