måndag 25 april 2011

Ljummen dinkelsallad med halloumi


Ljummen dinkelsallad


Fantastiskt härligt att värmeböljan håller i sig. Plötsligt känns det som att alla man möter är på bra humör och både hejar och bjuder på ett leende. Tänk vad sol och värme kan göra. Jag känner själv att jag har både mer energi, ork och tålamod. Vilket behövs, eftersom Svea tydligen har ett inställt alarm i sin kropp att hon ska vakna 05.00 varje morgon. Vet tyvärr inte hur man omprogrammerar denna inställning, jag har försökt med diverse olika metoder utan resultat. Men jag ger mig inte. Måste väl gå att lära bebisar uppskatta sovmorgon precis som vi vuxna?

Nåväl, denna dagen har till största del spenderats utomhus och eftermiddagen avslutades med picnic på stranden med kompisar. 

Lunchen idag bestod av en ljummen dinkelsallad med halloumi, olika sorters bönor, champinjoner, lök och svarta oliver. Till detta gjorde jag en kall sås och stekt choritzo. Blev riktigt fint och passar bra att äta en varm dag som idag.

Jag har inga exakta mått utan tog det jag hittade i kylskåpet och skafferiet.

Dinkelsallad
Dinkel, helkorn
kidneybönor
sojabönor
brytbönor
champinjoner
1 gul lök
10 svarta oliver
1/2 citron
1 paket halloumi
salt
peppar

Tillbehör
choritzo korv
turkisk yoghurt
mango chutney

Gör så här
Koka dinkel enligt paketets beskrivning. Skala och hacka löken. Skölj och finhacka champinjonerna. Tärna halloumin. stek lök, champinjoner och halloumi i lite olja. Häll i den färdigkokta dinkeln, sojabönor, kidneybönor och brytbönorna. Dela oliverna och blanda i. Salta och peppra och pressa över en halv citron.

Dela choritzokorven i små skivor och stek så den får lite färg. Blanda turkisk yoghurt med mango chutney till lagom stark. Servera den kalla såsen till den ljumna salladen med choritzo som tillbehör.


Jag och Svea 

Med tillbehören

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar