tisdag 12 april 2011

Pizzabullspicnic i regn...

Bra picnic mat

Min vanliga otur. Värsta vårvädret igår, solen gassade och typ alla (i alla fall alla föräldraledigalediga...) satt förmodligen ute i solen och käkade glass. Utom jag som jobbade hela dagen inomhus (som de flesta andra av Sveriges befolkning gör varje dag, men jag måste ju ändå tycka lite synd om mig själv).

Därför gick jag upp tidigt idag (hade i och för sig inget val, då jag har ett mänskligt alarm som väcker mig vid 06-snåret varje morgon) för att baka pizzabullar, som jag skulle ha med mig på min och Sveas inplanerade picnic idag. I det strålande vårvädret. Som givetvis bytts ut till rusk, regn och grått dis.

Så här sitter vi hemma, jag och en förkyld Svea, och försöker tittar ut genom de extremt smutsiga fönsterna, ut över vår 6-filiga motorväg och dubbelspåriga tågräls som är vår utsikt från vardagsrummet. Ätandes pizzabullar och låtsas att vi är på solig picnic utflykt. Funkar sådär.

Men pizzabullarna blev i alla fall goda :)

Pizzabullar ca 40 st

Deg:
5 dl vatten
50 g färsk jäst
1/2 dl matolja
1 burk Kesella mager
1 tsk salt
2-3 dl grahamsmjöl
1,2-1,3 l vetemjöl
1 st ägg till pensling

Fyllning:
5 dl riven ost, gärna lagrad
200 g rökt skinka
2 dl chilisås
4 tsk oregano
2 krm svartpeppar

Gör så här:
Värm vattnet till 37 grader och lös upp jästen i lite av vattnet. Tillsätt resten av vattnet, olja, kesella och det mesta av mjölet. Spara ev lite till utbakning. Arbeta degen väl så den blir smidig. Låt jäsa under duk ca 30 min.

Förbered fyllningen under tiden. Riv osten och finhacka skinkan.

Arbeta degen och dela den i två delar. Kavla ut varje del till en rektangel. Bred ut chilisåsen så att den täcker hela degytan. Fördela skinkan ovanpå, strö över osten  och kryddorna. Rulla ihop degen och skär varje rulle i ca 20 bitar. Lägg på bakplåtsklädd plåt och låt jäsa under duk ca 30 min.

Pensla bullarna med uppvispat ägg och grädda i 225grader varm ugn i ca 10 min.



Så här soligt hade jag tänkt mig att det skulle vara idag...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar