fredag 15 april 2011

Morotssoppa med ingefärstopping‏ efter mässbesök

Mycket god soppa
Idag har jag och Svea varit på en lite lätt hysterisk Baby/barnmässa. Hade man inte tinnitus innan, så är det stor risk att man har det nu.

Givetvis lyckades jag shoppa upp alla mina pengar, men oj vad Svea kommer bli tjusig med sina nya outfits i vår :) Man blir lätt lite hysterisk själv när alla drar och sliter i allt, så vissa storlekar var kanske inte helt genomtänkta märkte jag när jag kom hem. Så nu har även Svea lite outfits att växa i till typ nästa år...

Det blev också premiär för Svea att prova på att dricka mjölk, eftersom Svensk Mjölk som var utställare. Hon gillade det helt klart, svårigheten var att lyckas dricka ur en plastmugg...

Efter mässan var jag hungrig, så jag gjorde en morotssoppa som jag fått recept på från min kompis Anna. Den här soppan mixar man så den blir helt slät. det kan vara gott att ha en bit bröd till, så man får lite tuggmotstånd.

Det rivna apelsinskalet gör verkligen att soppan blir fantastiskt god, och ingefärstoppingen bryter av perfekt! Vill man ha soppan starkare, så gör den dagen innan den skall äta. Då hinner oeleken dra till sig ordentligt... Inget för mig med andra ord ;)

Ingredienser
6 morötter
1 gul lök
2 msk smör
9 dl vatten
2 1/2 msk buljongpulver alt tärningar
2-4 potatisar
1-2 krm peppar
1 lagerblad
1 apelsin
1 dl havregrädde
1 msk rivet apelsinskal
1/2 tsk sambal oelek

Ingefärstopping
1 matyoghurt
2 tsk ingefära

Gör så här
Skala o dela morötterna. Skiva löken o mjukfräs allt i smör i en gryta på svag värme under lock. Häll i vatten så det täcker morötterna o ha i lagerblad, peppar, potatis o buljong. Koka i ca 20 min.

Ta bort lagerbladet o mixa allt till en slät puré. Häll i apelsinsaft o skal, grädde o sambal oelek. Låt koka upp. Späd soppan med mer buljong om det behövs.

Skala o riv ingefära o rör ner i matyoghurt.


Svea i lite väl stoooora byxor...


...som inte var så lätta att krypa i

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar