tisdag 9 november 2010

Äppelkräm som mellis


Ibland har man bara så sjukt svårt att komma på bra mellanmål tycker jag. Den här äppelkrämen hittade jag på sidan 27 i Hungrig recepthäftet och blev väldigt sugen på att prova. Jag hade en massa äpplen i skafferiet som började se sina sista dagar, och det känns som jag har bakat äppelpaj var och varannan dag så det var dax att göra något nytt med de sista äpplena.

Den här krämen var löjligt enkel att göra och blev riktigt god! Jag käkade den ljummen med mjölk. I receptet står det att man ska ha en bit hel kanel, men jag som älskar kanel tycker nog att man kan ha två bitar. Den går även bra att ha som efterrätt.

Äppelkräm
¾ kg äpplen (ca 1 liter i bitar)
4 dl vatten
ca ½ dl socker
1 bit hel kanel
2 msk potatismjöl

Gör så här
Skala ev äpplena, kärna ur och skär dem i bitar.Koka upp vatten, socker och kanel. Lägg i äppelbitarna och
koka dem mjuka.

Rör ut potatismjölet i ett par msk kallt vatten. Ta kastrullen från värmen. Häll i blandningen i en fin stråle under omrörning.

Koka upp krämen på nytt och ställ åt sidan. Strö över lite socker så blir det inte skinn på ytan.

Servera den avsvalnad med mjölk.


Krämen kokar för fullt




Färdig för att ätas!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar