onsdag 10 november 2010

Korv- och böngryta

Den här korv- och böngrytan hittade  jag på sidan 16 i Hungrighäftet. Det bästa med grytan är att man oftast har de flesta av ingredienser hemma. Möjligtvis behöver man köpa korven. Om man inte vill ha en vegetarisk gryta förstås.

Jag valde att ha kabanoss med smak av vitlök och cayennepappar i min gryta, vilket gav en kraftig och god smak, men de flesta rökta korvsorter passar bra. Tänk på välja en korv med hög kötthalt för ett godare resultat.

Jag lagade grytan med krossade tomater, nästa gång tänker jag prova att göra den på färska tomater istället.

En riktigt bra rätt när du vill att maten ska stå snabbt på bordet! Till min korv- och böngryta serverade jag färsk spenatpasta, en klick matlagningsyoghurt och tomater. Mums!

Under tiden som jag lagade mat lekte Svea med sin  nya leksak; en skallra man sätter fast på handleden. Ser otroligt kul ut när hon viftar med armen och inte riktigt får till vart ljudet kommer ifrån...


Korv- och böngryta
300 g korv t.ex. falu-,cabanosserkorv ellerliknande
5 stora tomater (el 1 pkt krossade/hela tomater, 500 g)
1 rödlök el 3 st salladslökar
1 msk flytande matfett
2 tsk curry
2 msk tomatpuré
200 g kidneybönor (i tetrapak)
200 g majskorn (frusna el på burk)
Salt, peppar

Tillbehör
Pasta
Grönsallad
Lätt crème fraiche eller matyoghurt

Gör så här
Skär de färska tomaterna i små bitar. Skär löken i tunna klyftor el bitar.

Smält matfettet i en gryta, tillsätt lök och curry och låt fräsa utan att det tar färg. Tillsätt tomaterna och tomatpuré, låt koka samman ca 10 min.

Skär korven i bitar. Tillsätt korv, bönor och majs i grytan. Låt sjuda 5 min.

Smaksätt med salt och peppar.

Lägg i korvbitarna i grytan



Svea med sin nya handskallra


2 kommentarer: